یادداشتی از :چنگیز شکوری تالش در مسیر جاده بین قاره ای و بین المللی شمال _جنوب (نوستراک)واقع گردیده است. سالها است که در پاییز گرفتارخسارات سیل و در فصل گرما گرفتار زیان خشکسالی هستیم و این در حالی است که بارشها نعمتی الهی است و باید با تدوین راهبرد اساسی برای توسعه چندجانبه از آن […]

یادداشتی از :چنگیز شکوری

تالش در مسیر جاده بین قاره ای و بین المللی شمال _جنوب (نوستراک)واقع گردیده است.
سالها است که در پاییز گرفتارخسارات سیل و در فصل گرما گرفتار زیان خشکسالی هستیم و این در حالی است که بارشها نعمتی الهی است و باید با تدوین راهبرد اساسی برای توسعه چندجانبه از آن بهره برداری کرد.
امروز خبر شکستن یکی از مهمترین پلهای غرب گیلان (پل اسالم)منتشر کردید.سالهاست سی وسه لوله که بر روی کرگانرود پراب ترین رودخانه غرب گیلان تعبیه شده غرقاب میشود و هر لحظه بیم شکستن آن و قطع ارتباط راه اصلی عبور کامیونهای ترانزیت
می رود.
سیل در رودخانه مرغک شاندرمن و خالکایی ماسال طغیان میکند و پل لوله ای روستای قران شاندرمن و توسه سرا هنوز رفع آسیب نشده و زمینهای کشاورزی در کرانه ها و بویژه سردهنه ها را تخریب می نماید.پل جاله سرا بر رودخانه مرغک نیز در معرض تخریب پایه ها است.
سال گذشته بود که آب بندان رودخانه خالکایی ماسال بر اثر انباشت رسوبات و عدم لایروبی بیکباره شکست و رها شد که در طول دوهفته بعدی کرانه های رودخانه و بستر آن رانش و به نزدیکی های پل اصلی ماسال رسید وبا دپوی سنگهای وزنی تثبیت موقت شد.
پاییز ۹۵ بود که خانه ای مسکونی در کرانه میانکوه طعمه سیلاب گردید و مساحت بسیاری از اراضی بارزش زراعی و باغی شسته،رانش و از حیض انتفاع ساقط گردید.
پاییز های زیادی است که منازل مسکونی (شاندرمن محله ای های) بخش مرکزی تالش غرق در سیل می شود و تنها پل ارتباطی روستا با روستاهای دیگر قطع میگردد و باغهای کیوی خسارت می بینند.
همین پاییز گذشته بود که کودک مسافر در رودخانه حویق مفقود شد .
کرانه شرقی رودخانه اسالم در خرجگیل تخریب فاجعه امیزی ببار آورد و روستاهای پی سرای دهستان جوکندان و طولارود بالا ،بسک،کیشون بن و ریک و ماشین خانه تالش دچار خسارات فراوان و گاها قطع راههای راههای ارتباطی شد.و امروز پل اسالم که در مرکز و قلب تالش واقع شده شکست.
از نوجوانی تا کنون حدود سه دهه است که می شنویم پل کمربندی تالش بر رودخانه گرگانرود احداث خواهد شد. و معلوم نیست چند سال دیگر پل جدیدی بر روی رودخانه اسالم ساخته شود.؟!
در این سالها وکلای متعددی امدند و رفتند و خواهند رفت! اما قلب مردم تالش و ماسال و رضوانشهر از
روزمر ه گی و عدم چاره اندیشی بدتر از پل اسالم شکسته است..چرا!؟؟
-بارش و سیلاب نعمت است!
با توجه به پرباران بودن اقلیم تالش بهترین راهکار برای پیشگیری از سیلابهای مخرب پاییز و زمستان و خشکسالی بهار و تابستان مهار و ذخیره سازی روانابهای سیلابی است.امروزه ساخت سدهای لاستیکی صنعتی نوین در جهان می باشد .کشور کوچکی مثل ژاپن که اقلیمی نزدیک به منطقه ما دارد.۱۰۰۰ سد لاستیکی احداث و بهره برداری می نماید .
این سدها با هزینه ای کمتر از سدهای بتنی بزرگ احداث و در زمانی بمراتب سریعتر ساخته می شود.
پیشگیری بهترین راه جلوگیری از زیان و خسارت در مقابل ابگرفتگی ها است ؛اگرچه خود این بارشها نعمتی پرارزش است .با احداث سدهای لاستیکی در پاییز سیلابها کنترل و آبها جمع آوری و ذخیره می شود و در بهارو تابستان از کم آبی پیشگیری می کند.
محیط زیست حفاظت می گردد/چاههای منطقه پرآب /از کف کنی و تعمیق بستر رودخانه جلوگیری شده و پرورش ماهی رونق و از دریاچه های پشت سد در بحث گردشگری استفاده خواهد شد .پشت این سدها میلیونها متر مکعب مصالح عالی استحصال و در پروزه های عمرانی استفاده خواهد شد .و رودخانه های وحشی و پرشیب غرب گیلان مانند(خالکایی ماسال،مرغک شاندرمن،چافرود رضوانشهر،شفارود،دیناچال پره سر،کیشه خاله،خاله سرا، ناورود اسالم،تیزرود طولارود،پی سرای جوکندان،لیسار،خطبه سرا، حویق و رود لمر که از کوههای بلند تالش سرچشمه می گیرند دوباره شاهد زندگی انواع ماهیان و آبزیان و تماشاگه گردشگران و مردم نجیب طوالش خواهد شد.
اجرایی شدن این راهبرد اصولی نیازمند تامین اعتبار است.اعتباری که وکلای ما بایددر مجلس و سایر مراجع تخصیص اعتبار و منابع مالی جستجو و تامین کنند.
اصولا برنامه ریزی در سه مقطع کوتاه مدت(۱تا۳سال)، میان مدت(۳تا۵سال) و بلند مدت(۵ تا بالاتر) صورت می گیرد.البته برای بنده بعنوان یک موکل تعریف این برنامه ریزیها در حوزه آب عیان نگردید .این یک یادداشت تحلیلی با ارایه راهکارهای پیشنهادی علمی است و دلسوزانه است و مردم بزرگمنش ما شایسته بهترینها هستند . به امید انکه دیگر هیچگاه قلب تالش و تالشی ها نشکند.