نیروگاه 3 مگاواتی مقیاس کوچک کشتارگاه صنعتی کیسم آستانه اشرفیه به زودی به بهره برداری می رسد.

سایه گیلان: «حسن والی» مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای گیلان، در جریان بازدید خبرنگاران از این نیروگاه ، گفت: نیروگاه کیسم با ظرفیت حدود ۲/۸ مگاوات با سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشتارگاه صنعتی کیسم شهرستان آستانه اشرفیه در آذر ماه سال جاری وارد مدار خواهد شد.
وی افزود: عملیات نصب تجهیزات نیروگاه با همت و تلاش مهندسین جوان بومی در مراحل پایانی بوده و راه اندازی تعداد دو دستگاه ژنراتور با ظرفیت حدود ۲/۸ مگاوات جهت اتصال به شبکه و فروش انرژی در قالب انعقاد قرارداد با شرکت برق منطقه ای گیلان در دست پیگیری و اقدام می باشد.
والی گفت: از مزایای عمده این نوع نیروگاه ها، تولید انرژی در محل مصرف، کاهش تلفات ناشی از خطوط انتقال انرژی، کاهش سرمایه گذاری بخش دولتی جهت احداث و توسعه خطوط و پست های فشار قوی و در نتیجه جلوگیری از اتلاف منابع طبیعی در اثر انتقال خطوط انرژی، بالا بودن راندمان تولید در مقایسه با نیروگاه های بزرگ و امکان استفاده از انرژی حرارتی نیروگاه در صورت فراهم نمودن بستر مناسب می باشد.
مجری طرح تولید پراکنده گفت: راه اندازی این نیروگاه و اتصال به فیدر۲۰ کیلوولت کیسم از پست فوق توزیع آستانه، سبب می شود بارگیری بیش از حد استاندارد از فیدر مذکور در شرایط پیک بارکه گاها باعث بروز مشکلاتی برای مشترکان می گردید، متوقف و از شرایط بحرانی خارج شود و انرژی تولیدی این نیروگاه، علاوه بر کاهش میزان بارگیری از ترانس های پست ، متعادل نمودن بار مصرفی فیدر مورد نظرو درنتیجه افزایش ضریب پایداری شبکه، در شرایط خاص می تواند به صورت جزیره ای عمل کرده و برق مورد نیاز کشتارگاه را تامین نماید.
والی گفت: این نیروگاه قابلیت افزایش تا ۸ مگاوات را داشته و در شرایط فعلی تعداد ۴ نفر در نیروگاه مذکور مشغول به کار بوده که با راه اندازی و شروع بهره برداری از نیروگاه، این تعداد می تواند به ۹ نفر نیروی متخصص تحصیلکرده بومی افزایش یابد .
«احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در جریان این بازدید گفت: کشتارگاه صنعتی کیسم نقش بسیار مهمی در اشتغالزایی و محرومیت زدایی و اقتصاد این منطقه داشته و فعالیت آن بسیار ضروری و اساسی است.
وی افزود: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده از طریق اداره تصفیه امور ورشکستگی، تعداد دو دستگاه از ژنراتورهای مستقر در محل کشتارگاه با هدف انعقاد قرارداد فروش انرژی تولیدی نیروگاه به شرکت برق منطقه ای گیلان، اصلاح و احیا شده و با توجه به اینکه ۴۰۰ کارگر در این کشتارگاه مشغول فعالیت می باشند، تمامی دستگاه های ذیربط باید همکاری کنند تا این کشتارگاه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.