سایه گیلان، ابراهیم نیازمند: در یکی از روزهای فروردین ماه ۱۴۰۲ به فرمانداری ماسال رفته و طی گفتگویی با مهندس گیل‌چالانی فرماندار جوان و پرتلاش ماسال در جریان کارهای صورت گرفته برای حضور گردشگران و مسافران این شهرستان قرار گرفتیم. در ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانیم. ♦چه اقداماتی برای حضور و رفاه گردشگران و مسافران […]

سایه گیلان، ابراهیم نیازمند: در یکی از روزهای فروردین ماه ۱۴۰۲ به فرمانداری ماسال رفته و طی گفتگویی با مهندس گیل‌چالانی فرماندار جوان و پرتلاش ماسال در جریان کارهای صورت گرفته برای حضور گردشگران و مسافران این شهرستان قرار گرفتیم. در ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانیم.

♦چه اقداماتی برای حضور و رفاه گردشگران و مسافران به شهرستان زیبای ماسال صورت گرفته است؟ 

از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا تاریخ ۸ فروردین ۱۴۰۲، ۳۴۵ هزار نفربه صورت رسمی و غیررسمی در شهرستان ماسال اقامت داشته‌اند که احتمالا این تعداد با توجه به  تعطیلی کلانشهرهای بزرگی مثل تهران به ۶۰۰ هزار نفر هم خواهد رسید. در این مدت الحمدالله نه مشکل نان داشتیم و نه مشکل تامین مرغ گرم  و منجمد. در این زمینه مرغ منجمد به اندازه کافی وارد شهرستان کردیم. تا امروز حدودا ۱۴۰ تن مرغ گرم از اول فروردین وارد کردیم و توانستیم تمام سهمیه مرغ منجمدی که استان برای ما در نظر گرفته بود را جذب کردیم.۱۰ تن هم برای پایان همین هفته به ما اختصاص داده‌اند که وارد شهرستان خواهد شد. به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که نانوایی‌ها در زمینه آرد مشکلی ندارند. به خاطر ماه مبارک رمضان نیز ساعات نانوایی‌ها را نیز تنظیم کردیم که هم مسافران و هم همشهریان ماسالی بتوانند نان خود را به راحتی تهیه کنند.

♦ نسبت به سال گذشته آیا افزایش مسافر داشته‌اید؟ و اگر این‌گونه بوده چند درصد افزایش مسافر داشته‌اید؟

حدودا ۵۰درصد افزایش مسافر و حضور گردشگران داشته‌ایم و احتمالا این تعداد تا پایان تعطیلات بیشتر از این خواهد شد.

♦ با توجه به اینکه بهار امسال مقارن با ماه ضیافت الهی نیز هست  برای اینکه بعضی از مسافران بتوانند از برخی رستوان‌ها استفاده کنند و تداخلی بین فرهنگ مردم این شهر که روزه‌دار هستند صورت نگیرد چه برنامه‌ریزی انجام شده است؟ و چه میزان رستوران‌ها مجاز بر این هستند که خدمات برای مسافران داشته باشند؟

به برخی از رستوران‌هایی که خودشان درخواست دادند که در ایام ماه مبارک رمضان به مسافران و گردشگران خدمت ارائه کنند با هماهنگی اتاق اصناف و پلیس اماکن مجوز لازم را داده‌ایم که بتوانند این خدمات را ارائه دهند.

با توجه به اینکه که روزه به مسافرواجب نیست از همه مسافران گرامی تقاضا داریم و عاجزانه از آنها خواهش می‌کنیم در ملاء عام بحث خوردن و آشامیدن را رعایت کنند چون مورد اعتراض همشهریان ما واقع شده است.

♦ با توجه به اینکه ماسال یک شهر توریستی و گردشگری است، برای جذب گردشگر چه برنامه‌هایی دارید و فکر می‌کنید اقدامات لازم برای جذب گردشگر طی دوره‌های گذشته صورت گرفته است؟

ماسال چند سالی است که در زمره‌ی شهرستان‌های گردشگری قرار گرفته است و جهش خیلی زیادی در زمینه گردشگری داشته است ولی متاسفانه همگام با این جهش زیرساخت‌های ما جهش پیدا نکرده است. متاسفانه در حوزه راه الان مشکل داریم. در حوزه زیرساخت‌هایی مانند آب آشامیدنی و تامین برق مورد نیاز همشهریان مشکل داریم. یکسری افراد غیربومی به این شهرستان آمده‌اند و ساکن شده‌اند.افزایش بی‌رویه ساخت و سازها را در شهرستان ماسال داشتیم این ساخت و سازها شامل افرادی هستند که هم مهاجرت معکوس داشند هم افراد غیربومی بودند  که از استان‌های دیگر آمده‌اند و ملک اختیار کرده‌اند و ساخت و ساز انجام دادند.

این ساخت و سازهایی را که انجام گرفته چند برابر منازل مسکونی روستاییان است و مصرف برق و آب آنها چند برابر است. به همین دلیل این رشد همگام نبوده و ما نیاز به این داریم که نگاه ویژه‌تری به شهرستان ماسال داشته باشیم.

البته از استاندار محترم تشکر می‌کنیم که همیشه نگاه ویژه‌ای به این شهرستان داشته‌اند و باز هم انتظار داریم در سال  ۱۴۰۲ در بحث اعتبارات ملی خصوصا در حوزه راه و زیرساخت‌هایی مثل برق و آب آشامیدنی به ما کمک بیشتری شود که حداقل این مشکلاتی که مردم ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند را بتوانیم بر طرف کنیم.