زاهد صفت در طی گفتگویی بیان کرد: کمبود نیروی پرستاری به ویژه پرستار مرد در گیلان بسیار قابل توجه است.وی ادامه داد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شکل پایلوت در تمام استان‌ها اجرا می‌شود.

طاهره زاهد صفت شامگاه سه‌شنبه (۲۳ آذر) در گفت‌وگوی خبری تازه‌ترین تصمیمات در مورد اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را برشمرد و اظهار داشت: این قانون در تیر ماه ۱۳۸۶ در مجلس مصوب شد و از آن موقع تاکنون به شکل مستمر توسط سازمان نظام پرستاری پیگیری شده است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکیدات چند روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: مطابق دستور سال گذشته مقام معظم رهبری از سوی معاون رئیس جمهور موارد ابلاغ و قرار شد اعتبار آن از محل بودجه عمومی تهیه شود.

زاهد صفت کمبود پرستار را به ویژه در ۲۲ ماهه اخیر و با شروع کووید ۱۹ موضوعی که در تمام کشورها از جمله کشور ما وجود دارد خواند و اذعان کرد: قرار است در سه ماهه آخر امسال قانون تعرفه‌گذاری در تمام استان‌ها به شکل پایلوت اجرایی شود و از سال ۱۴۰۱ طبق وعده وزیر بهداشت به شکل رسمی اجرا خواهد شد.

وی شاخص کشوری برخورداری از پرستار را ۱.۸ درصد و در گیلان یک درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه کمبود نیروی پرستاری بسیار قابل توجه است افزود: در دوران شیوع کووید ۱۹ و با فراخوان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۲۳۰ نفر پرستار غیر از گروه‌های طرحی آمدند و به دانشگاه کمک کردند و با پیگیری‌های ریاست دانشگاه ۱۸۴ نفر از وضعیت ۸۹ روزه به شرکتی تغییر وضعیت شدند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هم‌اینک پرستار ۸۹ روزه در استان وجود ندارد، یادآور شد: ۷۰ درصد بدنه نظام سلامت کادر پرستاری هستند و از این میزان ۹۰ درصدشان بانوانند که رقم قابل توجهی است از طرفی در گیلان شدیدا با کمبود نیروی پرستار مرد مواجهیم.

زاهد صفت در مورد اضافه کار اجباری پرستاران هم مواردی را ذکر کرد و یادآور شد: طبق اقداماتی که در یکسال اخیر در استان گیلان به عمل آمد و بر اساس قانون ارتقاء بهره‌وری نباید بالای ۸۰ ساعت برای پرستاران شیفت گذاشته بشود که البته این هماهنگی در سراسر استان به وجود آمد تا این موضوع به شکل قانونی اجرا شود.

وی با بیان اینکه برخی از پرستاران با ۱۸ سال سابقه کار و با اینکه در مرز بازنشستگی هستند هنوز به شکل قراردادی کار می‌کنند، گفت: طبق آخرین اخباری که در همین هفته به شدت در جریان است و بر اساس صحبت‌های وزیر بهداشت و معاونت امور پرستاری وزارتخانه تصمیمات جدیدی در راه است تا همکاران پرستار قراردادی و شرکتی تبدیل وضعیت شوند که این کار به تامین منابع و ردیف استخدامی نیاز دارد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارتقاء جایگاه پرستاران و عملیاتی شدن مطالبات به حق آنها را از جمله مواردی که مقام معظم رهبری روی آن تاکید فراوانی داشتند ذکر نمود و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در مورد عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گله مند بودند و اجرای آن را به وزیر بهداشت تاکید کردند.

زاهد صفت در پاسخ به اینکه پرستاران امروز چه سهمی از درآمدهای بیمارستانی دارند افزود: طرح نظام پرداخت دولت قبل تحت عنوان طرح قاصدک مورد رضایت جامعه پرستاری قرار نگرفت و هم‌اینک ۸۰ درصد جامعه پرستاری از این طرح ناراضی هستند زیرا در این نظام سهم پرستاری از درآمدهای بیمارستانی بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه مطالبات کارانه پرستاران گیلانی تا پایان تیرماه پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: کارانه تیر تا شهریور هم طبق قول رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار است پرداخت شود از طرفی اضافه کار پرستاران استان به روز بوده و پرداخت آن انجام می‌شود.