قلعه رودخان فومن یا قلعه حسامی یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری بکر استان گیلان است که در دوران ساسانیان ساخته شده است.   در۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان قلعه تاریخی به نام قلعه حسامی یا دژ رودخان واقع است بسیاری از کارشناسان احداث و ایجاد این قلعه باستانی را […]

قلعه رودخان فومن یا قلعه حسامی یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری بکر استان گیلان است که در دوران ساسانیان ساخته شده است.

 

در۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان قلعه تاریخی به نام قلعه حسامی یا دژ رودخان واقع است بسیاری از کارشناسان احداث و ایجاد این قلعه باستانی را به دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب ها به ایران ربط دادند. این قلعه متعلق به دوره سلجوقیان بوده که در روستای زیبای رودخان و بر فراز ارتفاعات جنگلی بنا شده است و مساحت آن ۲٫۶ هکتار و ۶۵ برج و بارو و دیواری ۱۵۰۰ متری را دارا است.

تاریخچه قلعه رودخان فومن

همانطور که پیش از این گفته شد پیشینه این قلعه به دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب ها به ایران مربوط می شود این قلعه در دوره سلجوقیان مجدداً بنا شد و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان محسوب می شد.

باید بدانید متنی که در روی کتیبه سردر ورودی قلعه درج شده است نشان از آن است که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین مجدداً بنا شد این کتیبه هم اکنون در موزه گنجینه رشت محافظت می شود.

موقعیت جغرافیایی قلعه رودخان فومن

در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر فومن استان گیلان قلعه رودخان واقع است این قلعه بالای رودخان قرار دارد برای اینکه به این مکان زیبا و بینظیر برسید بایستی از روستاهای کردمحله ، گشت ، سیاهکل ، سعیدآباد ، گورا پست ، گشت رودخان و ملسکام عبور کنید و در نهایت به این روستا برسید پس از رسیدن به این جای بی نظیر استراحتی کوتاه زیر سایه درختان لذت شما را دو چندان می کند بنابراین در نهایت بایستی از حیدر آلات بگذرید و با سپری کردن مسافتی ۳ کیلومتری جاده خاکی به قلعه رودخان برسید.

در طول مسیر آلاچیق ها و رستوران های متنوعی وجود دارد که به گردشگران اجازه می دهد از مسیر لذت بیشتری ببرند.  همچنین اقامتگاه های بوم گردی زیادی در اطراف این قلعه و روستا های اطراف برای گردشگران فراهم شده است که خود این مکان ها از جذابیت های خاصی برخوردارند.

به این منطقه سر زدیم و با تعدادی از گردشگران و توریست های این منطقه گفتگویی داشتیم. خانم جعفری یکی از گردشگران طی گفتگویی اظهار داشت: در این منطقه چیزی که خیلی جلب توجه می‌کند استفاده از وسیله های کاملا سنتی و بومی است. لباسها  وسایل تزیینی و آویزهایی که دارند. خوراکی ها و غذاها هم حاصل دسترنج و زحمت خودشان است و مسلما جذابیت بسیاری برای ما دارد.

وی افزود: ای کاش تمام شهرهای ایران هم از سنتهای شهر خودشان استفاده کنند. اگر قرار باشد بین مسافرت خارجی و داخلی یکی را انتخاب کنم کن قطعا گیلان را برمی‌گزینم. زیرا اگر بارها هم به این استان سفر کنیم باز هم جاهای دیدنی و گردشگری جدید وجود دارد.

خانم ثابت قدم یکی دیگر از گردشگران اظهار داشت: برای اولین بار به این منطقه سفر کرده ام و بسیار از این سفر لذت می برم. وی همچنین با اشاره به معضل زباله در اکثر مناطق گردشگری گیلان گفت: اگر گردشگران زباله ها را در اطراف نریزند مطمئنا لذت بیشتری از مسافرت خواهیم برد و به طبیعت آسیب نخواهد رسید.

امیدواریم مسافران و گردشگرانی که به منطقه و دیگر مناطق گردشگری گیلان سفر می کنند از این سفر لذت ببرند.