معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دعوت از مردم جهت شرکت در پویش ملی سلامت با حضور در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت سداسر استان، از غربالگری بیش از 18 هزار نفر در این پویش طی سه روز گذشته خبر داد.

 سایه گیلان: دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طرح پویش ملی سلامت با هدف اولیه بیماریابی مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت و هدف ثانویه مراقبت و پیگیری این افراد اجرایی شده، اظهار کرد ؛ بر اساس آمار استخراج شده پویش ملی سلامت از سامانه سیب، طی سه روز گذشته در گیلان هیجده هزار و ۶۸۷ نفر غربالگری شدند که از این تعداد ۲۱۴ نفر بیمار جدید شناسایی شده مبتلا به پرفشاری خون و ۱۹۹ نفر بیمار جدید شناسایی شده مبتلا به دیابت می باشند.
وی افزود ؛ از میان افرادی که تاکنون غربالگری شده اند، چهار هزار و ۸۷۳ نفر چاق و ۶ هزار و ۴۹ نفر دچار اضافه وزن شناسایی شده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه در خاتمه با بیان اینکه کم تحرکی یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی و دیابت است ، گفت؛  طبق آمار، افرادی که تاکنون در طرح پویش ملی سلامت غربالگری شده اند،  چهار هزار و ۲۸۰ نفر گیلانی دچار کم تحرکی (فعالیت فیزیکی روزانه کمتر از ۳۰ دقیقه با شدت متوسط به مدت پنج روز در هفته ) هستند.
لازم به ذکر است؛  طرح پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری فشار خون بالا و دیابت تا ۱۵ دی ماه در تمامی مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت استان در حال اجرا است و همه گروه های سنی بالای ۱۸ سال با مراجعه به این مراکز به طور رایگان از لحاظ فشار خون و دیابت مورد بررسی و غربالگری قرار می گیرند.