جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت به منظور بررسی بودجه مناطق پنجگانه شهرداری در سال 1403 در ساختمان شورا برگزار شد.

سایه گیلان: محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت، در ابتدای این جلسه با اشاره به حضور پر شور مردم در راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن اظهار کرد: مردم اثبات کردند انقلاب ما انقلابی اعتقادی است و ریشه در قلب مردم دارد و اقدامات دشمنان در تمام این سالها که مشکلات و مصائبی را برای مردم رقم زده است هیچ گاه در اعتقادات آنان خللی ایجاد نمی کند.
  وی به حضور پر شور جوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری اشاره کرد و گفت : حضور پرشور جوانان و آینده سازان در راهپیمایی ۲۲ بهمن  موجب دلگرمی مسئولین و ایجاد انگیزه بیشتر با هدف ارائه خدمات مطلوب تر است و مسئوولین باید قدردان حمایت و حضور همیشگی مردم در چنین صحنه هایی باشند.
  رئیس شورای شهر رشت با اشاره به تحقق بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری رشت تصریح کرد: به غیر از یک منطقه در دیگر مناطق شهرداری رشت شاهد تحقق بودجه سال جاری هستیم و بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ در شهرداری های مناطق بعضا بیش از بودجه مصوب تحقق پیدا کرده است که لازم می بینم از این بابت از مدیران مربوطه تقدیر لازم صورت گیرد.
  کارگرنیا در ادامه به بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ در بخش های درآمدی و هزینه به تفکیک مناطق با حضور مدیران ذیربط اشاره کرد و گفت: در بعضی از کدها و ردیف های بودجه پیشنهادی با توجه به میزان نیاز حوزه های تابعه و همچنین بر اساس درخواست ها و پیگیری های مردمی و بررسی های انجام شده در کمیسیونهای تخصصی شورا تغییراتی در بودجه پیشنهادی طبق نظر نمایندگان مردم در شورا و مدیران ذیربط انجام شد، تا هدف گذاری ها منطبق با نیازها و اولویت های شهر صورت گیرد.
وی با تاکید به لزوم توجه بیشتر به مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار رشت بیان کرد: در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین رشت باید خدمات عمرانی و رفاهی با سرعت بیشتری اجرایی شود و همچنین توجه به ایجاد پارک و فضای سبز شهری نیز در این مناطق مورد توجه باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز شهری رشت نیز در بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری رشت مورد تاکید است افزود: شهر رشت در این حوزه با استانداردها فاصله دارد و باید در سال ۱۴۰۳ با نگاهی کارشناسانه این نقصان را برطرف کنیم.
  کارگرنیا با بیان اینکه ورودی های شهر رشت برای حضور میهمانان نوروزی آماده سازی شود گفت: ورودی رشت هنوز ساماندهی نشده است و با توجه به اینکه ایام نوروز پیش رو است باید اقدامات مربوط به این بخش تسریع شود .
بررسی بودجه منطقه یک
  معصومه خانزاده، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت، نیز در ادامه مجموع بودجه مناطق پنجگانه شهرداری رشت در سال ۱۴۰۳ را ۲۵۴۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اظهار داشت: این رقم ۴۳ درصد کل بودجه خواهد بود.
 وی در خصوص منطقه یک شهرداری رشت تصریح کرد: در سال جاری ۹۸۲ میلیارد تومان بودجه درآمدی منطقه یک بود و در سال ۱۴۰۳ با ۴۱ درصد افزایش ۱۳۸۰ میلیارد تومان بودجه دیده شده است.
یوسف یزدانی، مدیر منطقه یک شهرداری رشت، نیز در خصوص بودجه این منطقه تصریح کرد: در سال جاری تا این لحظه ۹۵ درصد بودجه منطقه محقق شده است و به دنبال تحقق کامل بودجه و ۱۰ درصد مازاد بر آن هستیم.
وی همچنین در ادامه به تشریح برنامه ها و پروژه های این منطقه برای سال آینده پرداخت و گفت: بازگشایی معابری چون بلوار شهید کوچکی و بلوار شهید علیزاده از جمله این موارد است. احداث پل، ترمیم و آسفالت معابر، پیاده روسازی و دیگر موارد نیز در بودجه دیده شده است.
سید شمس شفیعی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت، نیز بیان داشت: پیشنهاد می دهم در بخش درآمدی با توجه به اینکه بودجه منطقه یک با ده درصد مازاد محقق خواهد شده است ۴۶ درصد بیشتر از رقم محقق شده پایان سال را به عنوان بودجه منطقه یک در نظر بگیریم.
 شفیعی همچنین با اشاره به ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه بستن بودجه سال آینده شهرداری رشت، خاطر نشان کرد: بودجه ۱۴۰۳ بدون بررسی کارشناسی نبوده و استدلال بودجه ای پشت آن بوده است.
سید حسین رضویان، رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورا، در ادامه عنوان کرد: برای احداث سرویس بهداشتی که هنوز جانمایی صورت نگرفته ۳ میلیارد تومان دیده شده است اما بر اساس برنامه راهبردی و خواسته مردم در راستای افزایش فضای سبز و درختکاری ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
 رضویان افزود: اینها مواردی است که در مورد آن در بودجه بحث دارم. شهری که سرانه فضای سبز آن ۲٫۵ متر مربع است نیاز به فضای سبز بیشتر دارد. نظر بنده در این موارد مشخص است.
مسعود عباس نژاد ، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، نیز خاطر نشان کرد: آنچه پیش بینی بنده است منطقه یک امسال حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد محقق شده خواهد داشت و با در نظر گرفتن درصد افزایش بودجه در سال آینده و ظرفیت های موجود این منطقه، پتانسیل بودجه ۲ هزار میلیارد تومان را دارد.
 عباس نژاد خواستار واقعی دیده شدن بودجه منطقه یک شهرداری رشت شد و افزود: امروز با برنامه ریزی همین شورا، بودجه و درآمد یک منطقه به بالای هزار میلیارد تومان رسیده است.
مجید عزیزی ، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا، در ادامه جلسه بیان داشت: بنده معتقدم ظرفیت تحقق درآمد بیشتری برای مناطق پنجگانه شهرداری رشت وجود دارد با وجود اینکه نگاه درآمدی ما در خصوص سازمان های خدمات رسان مثل آتش نشانی متفاوت است.
عزیزی افزود: هرگونه توسعه و آبادانی در مناطق زمینه ساز جذب سرمایه بیشتر است و ما به عنوان دستگاه ناظر باید بپرسیم چرا برخی پروژه های منطقه یک اجرا نشده است؟ همچنین برنامه ای برای توسعه نقاط کم برخوردار در منطقه یک دیده نمی شود. آسفالت، فضای سبز، زمین ورزشی و امکانات جدیدی در این محلات دیده نمی شود.
حسن کریمی کرنق، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری، نیز عنوان کرد: در بحث درآمدی منطقه یک، درآمد قابل توجهی از ماده صد وجود دارد و پتانسیل بودجه بالاتر وجود دارد. اما در خصوص سازمان هایی مثل آتش نشانی و آرامستان ها امکان افزایش چشمگیر بودجه وجود ندارد و باید با افزایش دیگر درآمدها این موضوع را پوشش دهیم.
وی همچنین با اشاره به وجود محلاتی چون کوی حسینی، فخب، گلزاران و سیاه اصطلخ در منطقه یک، خواستار اجرای آسفالت و خدمات مناسب در این محلات شد و گفت: برخلاف سایر مناطق، متاسفانه کار ویژه ای برای محلات کم برخوردار منطقه یک صورت نگرفته است.
هادی رمضانی، نایب رئیس شورا، اظهار داشت: همه اعضا به دنبال این هستند که اقدامات مثبتی در مناطق صورت بگیرد. در منطقه یک، با توجه به افزایش بودجه، باید کاستی ها جبران شود.
وی با اشاره به مراجعات مردمی برای آسفالت و زیباسازی محلات کم برخوردار منطقه یک، بیان داشت: برخی کارها زمین مانده است. فخب، نیاز به زیباسازی دارد و منطقه یک فقط گلسار نیست. بین این سمت رودخانه و آن سمت رودخانه تفاوت بسیاری وجود دارد.
یوسف یزدانی، مدیر منطقه یک شهرداری رشت، با اشاره به اجرای پروژه فاضلاب در محلات فخب و کوی حسینی، آسفالت این محلات تا زمان تکمیل پروژه های آب و فاضلاب را مقدور ندانست و افزود: هر آسفالتی اجرا شود چندی بعد باید کنده شود اما توسعه فضای سبز در دستور کار منطقه است.
محسن سماکچی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا، نیز با اشاره به صحبت اعضا و ظرفیت های موجود در منطقه پیشنهاد بودجه ۱۵۸۰ میلیارد تومانی برای منطقه یک را مطرح کرد.
محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت، در جمع بندی بررسی بودجه منطقه یک، ضمن موافقت با صحبت اعضا در خصوص افزایش بودجه پیشنهادی به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان، بیان داشت: این منطقه در تحقق بودجه در بخش درآمدی موفق بود اما در بخش هزینه ای به دلیل اینکه اختیارات به طور کامل با مناطق نیست و تصمیم گیری از مرکز صورت می گیرد برخی پروژه ها انجام نشده است.
وی همچنین ضمن تاکید بر اینکه در ضابطه بودجه باید حدود اختیارات شهرداران مناطق افزایش یابد خاطر نشان کرد: متاسفانه منطقه یک برای محلات کم برخوردار برنامه ای ارائه نکرده است. از سوی دیگر موضوع بازگشایی معابر به طور کامل در بودجه دیده شود.
بررسی بودجه منطقه دو
معصومه خانزاده ، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت، در خصوص بودجه درآمدی منطقه دو شهرداری رشت بیان داشت: در سال جاری بودجه این منطقه ۲۶۰ میلیارد تومان بوده و با ۴۸ درصد افزایش در سال آینده ۳۸۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
محمد دانش شکیب، مدیر شهرداری منطقه دو رشت، عنوان کرد: بخش عمده شهرداری منطقه دو در بافت مرکزی به عنوان قلب شهر رشت بافت تاریخی است و به دلیل بحث های تشویقی درآمد منطقه را با چالش مواجه می کند.
وی با اعلام اینکه ۸۰ درصد بودجه منطقه تا این لحظه محقق شده است افزود: در تلاشیم بودجه منطقه را در مدت باقیمانده امسال محقق کنیم اما در تعداد و متراژ صدور پروانه با توجه به مزایای مناطق یک و سه نسبت به منطقه دو با کاهش مواجه بوده ایم.
دانش شکیب در ادامه به ارائه برنامه ها و پروژه های مدنظر منطقه دو در سال آینده پرداخت.
هادی رمضانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت، با اشاره به موضوع ساماندهی دستفروشان بیان داشت: در محدوده پیاده راه، ابتدای خیابان امام خمینی، جنب زیباسرا، خانه های قدیمی وجود دارد که این زمینها با توجه به موقعیت نزدیک به بازار ماهی فروشان و بازار، اگر به عنوان بازارچه معرفی شود فضایی برای ساماندهی دستفروشان آماده خواهد شد.
نادر حسینی، نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورا، نیز گفت: در بحث بودجه منطقه یک، با وجود بررسی های صورت گرفته، محدوده مشخصی برای احداث پارک در فخب و محلات کم برخوردار دیده نشد. در خصوص منطقه بحثی در مورد بافت های فرسوده وجود دارد که برنامه ای برای ساماندهی آن دیده نمی شود. در مورد خرید زمین در بازار یا نزدیکی بازار، مبلغی باید اختصاص داده شود تا تملک صورت بگیرد و اقدامی برای دستفروشان صورت بگیرد.
سید شمس شفیعی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا، در ادامه خاطر نشان کرد: هر منطقه شهرداری در یک موضوع شهرت دارد و در موضوعی باید توجه ویژه شود. در منطقه ۴ آسفالت اهمیت ویژه دارد. در منطقه ۲ به عنوان قلب شهر، در بحث خدمات شهری باید توجه ویژه شود. پیاده رو سازی، صندلی، روشنایی و موارد اینچنینی در این منطقه حائز اهمیت است.
محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورا، در جمع بندی بودجه منطقه دو، ضمن موافقت با کلیات بودجه این منطقه، اعلام کرد: در ضوابط در بافت فرسوده شهرداری مجاز است تسهیلات ویژه تری پیش بینی نماید. همچنین قرار ما با شهردار این بود طرح میثاق خللی در دیگر موارد ایجاد نکند و به همین دلیل اعتباری ۵ میلیارد تومانی برای تکمیل ساختمان ناحیه ۳ منطقه ۲ واقع در پارک اندیشه واقع دیده شود.
محسن سماکچی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا، بیان داشت: همه برنامه های رشت تحت الشعاع طرح میثاق قرار گرفته اند. اگر بازگشایی خیابان ها، افزایش فضای سبز و دیگر طرح ها و برنامه ها انجام نشود باید سال آینده پاسخگوی مردم باشیم. کارهای کوچک نیز باید انجام شوند.
با نظر اعضا ۱۵ میلیارد تومان به سرجمع بودجه هزینه ای منطقه دو افزوده شد تا تملک دارایی و موارد مربوط به پیاده راه دیده شود.
بررسی بودجه منطقه سه
معصومه خانزاده ، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت، در خصوص بودجه درآمدی منطقه سه بیان داشت: در سال جاری بودجه این منطقه ۱۸۰ میلیارد تومان بوده و با ۵۳ درصد افزایش در سال آینده ۲۷۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
حامد حیدری ، مدیر منطقه سه شهرداری رشت، اعلام کرد: منطقه سه تا امروز ۳۰ درصد افزایش نسبت به بودجه ده ماهه داشته است و بودجه سال جاری محقق شده و به نظر می رسد به جای ۱۸۰ میلیارد تومان ۲۵۰ میلیارد تومان محقق شود.
وی در ادامه به مشکلات منطقه سه از جمله کمبود پارک و پیاده رو سازی اشاره کرد و خواستار در نظر گرفتن بودجه برای کمبودهای این منطقه شد.
نادر حسینی، نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، تقاضای در نظر گرفتن بودجه جداگانه برای زیباسازی ورودی رشت از سمت لاهیجان شد. همچنین کمبود پارک در این منطقه محسوس است و انتظار می رود یک پارک دیگر در منطقه سه دیده شود.
مجید عزیزی ، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا، اظهار داشت: ورودی رشت از سمت لاهیجان نیاز به پیاده رو سازی دارد و نکته خوبی از سوی آقای حسینی مطرح شد. همچنین مناطق سه و چهار و پنج در کوچه ها به لحاظ آسفالت بسیار آسیب پذیرند. نیاز به توجه ویژه در بحث آسفالت وجود دارد. نگهداری پارکها نیز در منطقه سه بسیار حائز اهمیت است.
هادی رمضانی، نایب رئیس شورا، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص منطقه سه، بیان داشت: در حوزه عمران و آبادانی محلات کم برخوردار کم توجهیم. برخی زیرساختها مثل فضاهای ورزشی ضرورت دارد. اگر اقدامی صورت گیرد به نام تمام مجموعه شهرداری و شورا است. منطقه سه نیاز به احداث پارک جدید دارد. باغ زربافی یکی از موارد است. در محله آب آسیاب نیز احداث پارک ضرورت دارد.
سید شمس شفیعی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در خصوص بودجه منطقه سه، بیان داشت: با توجه به میزان تحقق بودجه منطقه، امکان در نظر گرفتن رقم بیشتر برای بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد. در خصوص کمبود فضای سبز نیز تقاضا دارم امسال پارک جدید دیده شود.
محسن سماکچی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا، تقاضای افزایش بودجه درآمدی منطقه سه به ۳۵۰ میلیارد تومان را مطرح کرد و گفت: ۳۰ میلیارد تومان نیز در بخش عمرانی باید افزایش داده شود.
مسعود عباس نژاد ، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، با اشاره به منابع درآمدی منطقه سه در سال آینده بیان داشت: برای نخستین بار تعریف مناطق باید عوض شود. امروزه منطقه سه از منطقه دو شرایط بهتری دارد و باید بودجه بالاتری برای منطقه سه در نظر بگریم.
محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورا در جمع بندی بودجه منطقه سه، اعلام کرد: بودجه درآمدی منطقه سه ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته می شود و بدر بخش هزینه ای ۳۰ میلیارد تومان افزایش می یابد. این ۳۰ میلیارد تومان در سه بخش ۱۰ میلیارد تومانی برای زیباسازی دو سمت خیابان در محدوده آج بیشه، احداث پارک و خدمات شهری نظیر پیاده رو سازی هزینه خواهد شد.
بررسی بودجه منطقه چهار
 معصومه خانزاده، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت، در خصوص بودجه درآمدی منطقه چهار بیان داشت: در سال جاری بودجه این منطقه ۱۷۵ میلیارد تومان بوده و با ۴۶ درصد افزایش در سال آینده ۲۵۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
سید محمد ساده روح، مدیر منطقه چهار شهرداری رشت، اعلام کرد: بودجه منطقه چهار تا همین امروز محقق شده است و می توانیم بیش از بودجه پیش بینی شده را تا پایان سال محقق کنیم.
نادر حسینی، نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، اظهار داشت: در منطقه چهار ده فضای مکث در محدوده تالاب عینک دیده شده است که ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و انتظار داریم به ۱۰ میلیارد تومان برسد. در بحث آسفالت نیز منطقه ۴ نیاز به رقم بالاتری وجود دارد. در بحث لوله گذاری آبهای سطحی فقط ۱ میلیارد و ۵۰۰ در نظر گرفته شده که به نظر می رسد حداقل باید ۵ میلیارد تومان دیده شود.
حسن کریمی کرنق، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری، بیان داشت: در منطقه چهار، موضوع آسفالت نیاز به توجه ویژه دارد. پیاده رو سازی و روشنایی از دیگر موارد مهم است. احداث سرویس بهداشتی نیز در این منطقه ضرورت دارد.
مسعود عباس نژاد، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، افزود: وقتی منطقه امسال ۲۲۰ میلیارد تومان محقق خواهد کرد سال آینده قطعا ظرفیت ۳۰۰ میلیارد تومان را دارد. هنوز اسفندماه نیز باقی مانده است. چرا باید ۲۵۶ میلیارد تومان دیده شود؟
مجید عزیزی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا خاطر نشان کرد: چندین سال است همه شوراها و شهرداران شعار تالاب عینک را می دهند. امروز شرایط فراهم است و می توانیم اتفاق مبارکی رقم بزنیم. پیمانکار مطالباتی دارد که پرداخت نشده است. با این حال تلاشش را می کند که کار نخوابد و به قصل کشاورزی برسد. در بحث تالاب عینک باید نگاه ویژه ای از سوی شهرداری وجود داشته باشد.
محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورا، در جمع بندی بودجه منطقه چهار عنوان کرد: با توجه به نظر اعضا بودجه درآمدی پیشنهادی ۱۴۰۳ از ۲۵۶ میلیارد تومان به ۲۸۰ میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین در خصوص تالاب عینک، آسفالت و پارک های حاشیه ای در حدود ۲۰ میلیارد تومان طرح ارائه شود و با خانم خانزاده برنامه ریزی گردد.
بررسی بودجه منطقه پنج
معصومه خانزاده، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت، در خصوص بودجه درآمدی منطقه پنج بیان داشت: در سال جاری بودجه این منطقه ۱۸۰ میلیارد تومان بوده و با ۳۹ درصد افزایش در سال آینده ۲۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
سید مهدی طبایی، مدیر منطقه ۵ شهرداری رشت، اعلام کرد: تا امروز ۱۰۷ میلیارد تومان از بودجه منطقه محقق شده است و پیش بینی ما تحقق حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است.
سید شمس شفیعی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا عنوان کرد: منطقه ۵ منطقه ای رو به پیشرفت است. پیشنهاد بنده بودجه ۲۸۰ میلیارد تومانی برای منطقه ۵ است. بلندمرتبه سازی و ساخت هتل را داریم. اگر شهردار منطقه پیگیر باشد ۳۰۰ میلیارد تومان را نیز محقق خواهد کرد. منطقه ۵ با وجود اینکه محروم است در بحث آسفالت نیز کار بسیاری دارد. پیشنهاد بنده افزایش همزمان درآمدها و هزینه های عمرانی در این منطقه است.
مسعود عباس نژاد، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، افزود: منطقه پنج، امسال نهایتا به ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد برسد. نمی توانیم انتظار بیشتری داشته باشیم. چطور بودجه این منطقه را ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم؟ منطقه پنج نمی تواند چنین بودجه ای را محقق کند. شرایط منطقه پنج با منطقه یک کاملا متفاوت است. باید بودجه منطقه ۵ را واقعی ببینیم. همان ۲۵۰ میلیارد تومان نیز در توان این منطقه نیست.
اعضا با ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه منطقه پنج موافقت کردند.