فرماندار شفت از اجرای همزمان ۵ پروژه برای تأمین آب کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: ۴۰ درصد اراضی کشاورزی شفت شخم زمستانه انجام شده است.

 سایه گیلان: مهدی نقدی ظهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فصل کشاورزی گذشته با چالش‌هایی مواجه بودم اظهار کرد: امسال باید از تمام ظرفیت‌ها برای برطرف کردن مشکلات آب کشاورزی شالیکاران در سطح شهرستان استفاده کنیم.

فرماندار شفت با بیان اینکه کشاورزان و مسؤولان محلی برای لایروبی انهار بین مزارع برنامه ریزی و اقدام لازم را داشته باشند، گفت: تاکنون ۴۰ درصد اراضی کشاورزی سطح شهرستان شخم زمستانه زده شده که آمار متوسطی است و جا دارد کشاورزان را برای انجام شخم زمستانه ترغیب کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد سال زراعی سختی همچون سال گذشته را در پیش خواهیم داشت، بیان کرد: باید برای پیشگیری از وقوع هرگونه بحرانی از اکنون برنامه ریزی و آمادگی داشته باشیم

وی ادامه داد: ذخیره فعلی سد سفید رود ۲۷۸ میلیون متر مکعب آب است که سال گذشته در زمان مشابه ۲۲۳ میلیون متر مکعب بوده با توجه به روند افزایش امسال، شاهد کاهش چند درصدی ورود آب به داخل سد هستیم که این زنگ هشداری است.

نقدی با اشاره به اینکه ۵۵۰ پهنه آب بندان در شهرستان وجود دارد، گفت: تاکنون ۳۵۰ هکتار از آبندان های شهرستان شفت توسط جهاد کشاورزی لایروبی و برای ذخیره آب کشاورزی احیا شده است.

نقدی در خصوص لایروبی انهار و زهکش کشاورزی گفت: برنامه ریزی برای لایروبی بیش از ۲۵ کیلومتر از انهار در سطح شهرستان صورت گرفته و این اقدام به‌زودی با همت آب منطقه به مرحله اجرا در خواهد آمد؛ توصیه می‌شود کشاورزان و مسئولین محلی هم برای لایروبی انهار بین مزارع برنامه ریزی و اقدام لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: در حوزه رفع نقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه‌سازی در نقاط مورد نیاز، لایروبی آب‌بندان‌ها، حل مشکلات مربوط به چاه‌های آب کشاورزی و غیره اقدامات لازم توسط دستگاه‌های متولی با سرعت بیشتر صورت گیرد، بخشداران در حوزه‌های خودشان پیگیر حل مشکلات کشاورزان و نظارت بر انجام کارها داشته باشند.

نقدی با بیان اینکه توزیع عادلانه آب در مواقع بحرانی مهم‌ترین چیز است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ ایستگاه پمپاژ آب و ۴ حلقه چاه در سطح شهرستان داریم که توسط جهاد کشاورزی مدیریت می‌شوند و باید از اکنون مورد بازرسی و آماده سازی قرار گیرند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۵ ایستگاه پمپاژ در شهرستان وجود دارد که توسط اداره آبیاری مدیریت می‌شود و باید از اکنون بازرسی و بازسازی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان شفت با توجه به نزدیک شدن فصل کشاورزی از اجرای همزمان ۵ پروژه برای تأمین آب کشاورزی در شهرستان خبر داد و گفت: با بهره برداری این پروژه‌ها تا حدودی مشکلات تأمین آب کشاورزی کشاورزان زحمت کش به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل، لایروبی نهر لاسک جوب به طول ۳ کیلومتر، ساخت و مرمت کانال‌های ابرسان نهر چناررودخان، ساخت و تعویض سازه فلزی کانال‌های ابرسان در روستاهای لیفکو و لیفکو خندان، مرمت و بازسازی سردهنه تانی محله و نهر خانم جوب در حال اجرا می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه لایروبی نهر لاسک جوب، مرمت و باز سازی کانال‌های آبرسان توسط آب منطقه‌ای در حال است بیان کرد: سطح زیر کشت این کانال‌ها و سردهنه ها بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش آبیاری قرار می‌دهد.

نقدی ادامه داد: کشاورزان عزیز و زحمت کش شهرستان شفت نگران نباشند مسئولان تا پایان فصل کشاورزی در کنار کشاورزان هستند و امیدواریم با همراهی هم سال زارعی بدون مشکل را پشت سر بگذاریم.