«عسل پروانه» شاعر جوان رشتی از کودکی در عرصه شعر فعالیت داشته و تاکنون دو کتاب شعر منتشر کرده است. به بهانه انتشار کتاب «خط خطی های شاعرانه» گفتگویی دوستانه با او انجام داده ایم که با هم می خوانیم.

«عسل پروانه» شاعر جوان رشتی از کودکی در عرصه شعر فعالیت داشته و تاکنون یک کتاب شعر منتشر کرده و دومین کتاب نیز بر چاپ می باشد. به بهانه انتشار کتاب «خط خطی های شاعرانه» گفتگویی دوستانه با او انجام داده ایم که با هم می خوانیم:

*لطفاً خودتان را برای همراهان همیشگی روزنامه سایه معرفی بفرمایید و بفرمایید از چند سالگی شروع به نوشتن کردید؟
از ۹ سالگی شروع به نوشتن کردم و در ابتدا مسیرم با اشعار کودک آغاز شد. در زمان کودکی در خانه ویلایی زندگی می‌کردم روزی در حیات مشغول بازی بودم احساس کردم باید بنویسم آن هم چیزی که ریتم و آهنگ داشته باشد و در حال و هوای کودکی بگنجد، و این شروع نوشتن اشعارم بود.
البته آن دوره در کانون پرورشی فرهنگی فعالیت داشتم و در نوجوانی نیز فعالیت هایی در جهاد دانشگاهی و کمیته امداد داشتم و بعد از آن مسئول هنری هفته نامه «گام» شدم که از این طریق توانستم با اساتید شعر آشنا شوم و تجربیات بسیاری آموختم.
در سال ۹۶ جزو ۴۰ نفر برتر غزل ایران شناخته شدم. از سال ۹۶ به بعد بازخورد اشعارم بسیار عالی شد و با چند خواننده مطرح کشوری همکاری داشتم و همین امر سبب شد بتوانم اولین کتاب خود را به چاپ برسانم. کتاب جدیدم به نام «خط خطی های شاعرانه» نیز مجموعه ای از دو بیتی است که به صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) زیر چاپ استه و این نخستین بار است که در حوزه شعر و دوبیتی چنین مجموعه دو زبانه ای در ایران منتشر شده است.

*جدی‌تر شدن نوشته‌هایتان از چه زمانی آغاز شد؟
زمانی که با کمیته امداد همکاری داشتم در اردوهای تفریحی بسیاری حضور داشتم، روزی در مسیر حرکت به سوی مشهد بودیم که مسئول آنجا از من سوال کرد آیا می‌توانی قطعه‌ای در وصف امام رضا (ع) بنویسی، من بسیار مصرانه جواب دادم بله. و مدت زمان کمی قطعه را نوشتم و تحویل مسئول مربوطه دادم بسیار مورد توجه واقع شد و بعد از آن در تمام همایش هایشان من شاعر این مجموعه بودم. البته سن زیادی هم نداشتم، حدوداً ۱۴ یا ۱۵ ساله بودم.

* در مورد اولین کتابی که به چاپ رسانده‌اید برایمان صحبت کنید.
این کتاب حاصل روزمرگی‌ها و خاطراتی است که از بقیه می‌شنوم و گاهی هم تراوشات ذهنی که ناخودآگاه به سراغم می‌آید،  در واقع تمام این اشعار حاصل تلاش ۲۰ ساله من است.

*آیا برای اینکه بتوانید در کار خود موفق‌تر باشید، تحصیلات دانشگاهی مربوط نیز داشته‌اید؟
خیر، بنده در رشته ای غیر مربوط به شعر و ادبیات تحصیل کردم. البته آرزوی پدرمرحومم بود که من مهندس شوم و به همین دلیل در رشته مهندسی گمرک تحصیل کردم.

*آیا در کلاس‌های آموزشی یا دوره‌های خاصی شرکت کرده اید؟
در هیچ کلاس آموزشی ای  شرکت نکردم. فقط ریزه کاری‌های جزئی را از استاد واقع طلب و استاد اسماعیلی آموختم که برایم بسیار ارزشمند است.

*گویا در زمینه ورزش هم فعالیت دارید، مختصری برایمان توضیح ‌دهید.
سال ۹۵ شروع به آموختن ورزش کونگ فو و دفاع شخصی کردم و در سلاح سرد نفر دوم کشور شدم . سال ۹۶ جزو اولین‌های مربی گری بیلیارد بانوان شدم.

*در کنار شعر، در زمینه موسیقی هم فعالیت می کنید؟
بله از سال ۹۴ شروع به آموختن دف و سپس کمانچه، سه تار و تنبک را آموختم، در حال حاضر هم کاخن کار می‌کنم.

*معمولاً نویسندگان از جایی الهام می‌گیرند، شما هم جز این نویسندگان هستید؟
معمولا اتفاقات و خاطراتی را که دیگران برایم بازگو می‌کنند تبدیل به شعر می‌کنم از جایی یا چیزی الهامی نمی‌گیرم.

*در زمینه نوشتن اشعار آیا کسی را الگوی خود قرار داده‌اید؟
هیچ الگوی خاصی نداشتم، به نظر من هر شاعری سبک خاصی برای نوشتن دارد.

*یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که برای چاپ شدن کتابتان داشتید چه بود ؟
اساسی‌ترین مشکلی که داشتم ندادن مجوز برای چاپ کتابم در استان گیلان بود. هیچ ناشری حاضر به چاپ کتابم نبود، به ناچار از ناشران تهران برای چاپ کتابم کمک گرفتم که بدون هیچ مشکلی مجوزهای مربوط صادر و کتابم را چاپ کردند. بلافاصله بعد از چاپ کتاب اول هم اکنون کتاب دومم نیز زیر چاپ است.

 

*در مورد متن اولیه کتاب برایمان کمی توضیح می‌دهید؟
در ابتدای کتاب نوشته ام: تقدیم می‌شود به عشق‌های از راه دور و این کتاب را به مادربزرگ عزیزم تقدیم کردم. در اینجا خلاصه‌ای از ماجرای زندگی مادربزرگم را بازگو می‌کنم. مادربزرگم سال‌های خیلی دور قرار بود با نامزد فرانسوی خود ازدواج کند که ایشان بنابر مشکلات و بیماری ای که داشتند در فرودگاه فوت می‌شود و مادربزرگم سال‌های سال گوشه قلبش عشق ایشان را حفظ کرده بود و من هم به دلیل حمایت‌های بی‌منتی که مادربزرگم به من داشت این کتاب را تقدیم به ایشان کردم.
*اخیراً ترانه‌ای منتشر شده؛ سرود بچه‌های ام‌اس که شاعر این ترانه شما بوده‌اید و بسیار مورد پسند مردم واقع شد.
این یکی از محبوب‌ترین اشعار من است که بسیار هم مورد پسند مردم واقع شد و دابسمش‌های بسیار زیادی توسط دوستان ام‌اسی با این آهنگ در فضای مجازی منتشر شد. هم میهنان خارج از کشو هم این ترانه را بسیار دوست داشتند به زودی هم قرار است سرودی برای دوستان روشندل عزیز هماهنگ و تولید شود.

*لطفاً برای مان بازگو می‌کنید که با چه خوانندگانی همکاری داشته‌اید؟
بنده با آکادمی آقای صادقی و همچنان آقای مهرزاد خواجه امیری همکاری داشتم.

*در پایان اگر حرفی و یا سخنی باقی مانده است برایمان باز کنید.
امیدوارم بستری ایجاد شود که همه بتوانند بدون استرس به علایق خود برسند و آرامش مهمان دل همه شود.