برای نخستین بار در استان گیلان، کارت شهر یار در حوزه آموزش پسماند با عنوان پویش لاهیجان، پاک شهر گیلان توسط استاندار گیلان اهدا شد.

سایه گیلان: در آیینی با حضور اسدالله عباسی، استاندار گیلان، روح الله بخشی نژاد، سرپرست فرمانداری لاهیجان، رضا زنده دل، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، نورحسینی مدیر آموزش و پرورش، امیری رییس اداره حفاظت از محیط زیست و جمعی از مدیران شهرستانی، نخستین کارت شهر یار در حوزه آموزش پسماند توسط استاندار گیلان به بهداد ربانی دانش آموز مدرسه ابتدایی شهید صدوقی لاهیجان اهدا شد.

رضا زنده دل، شهردار لاهیجان در این آیین گفت: با توجه به تأکیدات استاندار محترم گیلان در مورد فرهنگ‌سازی در حوزه پسماند و آموزش تفکیک زباله از مبدأ، شهرداری لاهیجان از سال گذشته در مورد آموزش پسماند دانش آموزان اقدام نمود و در این راستا با همکاری اداره آموزش و پرورش و محیط زیست تاکنون در ۲۲ مدرسه مقطع ابتدایی بیش از شش هزار نفر از دانش آموزان با مباحث حوزه پسماند آشنا شده اند.

وی افزود: از سال گذشته پویشی با عنوان لاهیجان، پاکشهر گیلان طراحی شد و یک زنگ کامل در مورد آموزش پسماند مدارس ابتدایی توسط واحد پسماند شهرداری لاهیجان اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: بیان مساله بحران زباله و بررسی راهکارهای احتمالی با مشارکت دانش آموزان، سبک زندگی پسماند صفر، تفکیک زباله از مبدأ، حذف پلاستیک از زندگی، دوخت کیسه پارچه ای، ساخت کاردستی با پسماند خشک، تولید کمپوست از زباله تر، پاکسازی محیط زیست، همیاری پاکبانان و نه به مصرف گرایی از جمله اهداف پویش لاهیجان، پاکشهر گیلان می‌باشد.

در این آیین دو نفر از دانش آموزان هم مباحث تحقیقی خود در مورد حفظ محیط زیست و پسماند را ارائه کردند.

 تا مردم همکاری نکنند شهردار و همکارانشان نمی‌توانند مشکل را حل کنند

اسداله عباسی استاندار گیلان هم در این مراسم با تبریک فرارسیدن روز معلم و قدردانی از توجه معلمان و دانش آموزان به حوزه پسماند و محیط زیست گفت: طرح‌های حوزه پسماند در کنار اقدامات مسئولان نیازمند همراهی مردم است و اگر مردم همراهی نکنند در این زمینه راه به جایی نخواهیم برد.

وی افزود: مهم‌ترین بخش این است که تلاش کنیم زباله کمتری تولید شود و اگر زباله‌ای تولید شد آن را تفکیک کنیم و دانش آموزان به عنوان یک شهر یار در این زمینه برای کاهش تولید زباله و تفکیک تلاش و همکاری کنند.

استاندار گیلان خطاب به دانش آموزان گفت: شما با شهرداری مدیریت کنید تا لاهیجان به عنوان شهر نمونه از نظر طرح جامع پسماند مطرح شود، شما دانش آموزان با اراده و شناخت و علم خوبی که دارید دارای سطح اطلاعات بالایی هستید و خوب متوجه می‌شوید که چه کاری انجام دهید.

عباسی اضافه کرد: ما کارهایی را در زمینه پسماند شروع کردیم اما تا اراده مردم نباشد ما به تنهایی موفق نخواهیم شد، تا مردم همکاری نکنند شهردار و همکارانشان نمی‌توانند مشکل را حل کنند.

وی گفت: امروز به صورت نمادین به این مدرسه نمونه آمدیم تا کار آموزشی پسماند را اجرا کنند و امیدواریم این کار در همه مدارس استان گیلان و کشور گسترش یابد.

در ادامه این آیین، نخستین کارت شهر یار در حوزه آموزش پسماند با عنوان پویش لاهیجان، پاک شهر گیلان توسط استاندار گیلان به صورت نمادین به بهداد ربانی دانش آموز کلاس پنجم اهدا شد.