شهرک صنعتی ۱۴۶ میلیارد، فاضلاب رشت ۱۲۰۰ میلیارد، بیمارستان ها ۲۰ میلیارد، مسکن مهر ۱۰۰ میلیارد، فاضلاب بندرانزلی ۱۵۰ میلیارد تومان از جمله اعتباراتی است که دولت برای رفع مشکلات تالاب انزلی و ورود فاضلاب اختصاص داده است.

سایه گیلان: اسدالله عباسی عصر امروز (چهارشنبه) در جلسه قرارگاه جهادی مدیریت احیای تالاب بین المللی انزلی که در سالن جلسات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بندرانزلی تشکیل شد، اظهار کرد: در قرارگاه جهادی ساماندهی تالاب انزلی که با حضور مسئولین و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد چند نکته مورد تاکید بود که مهمترین بخش آن، شناسایی منشا آلودگی‌های ورود به تالاب انزلی بود که پس شناسایی؛ در راستای کاهش و مسدود کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

 وی افزود: از جمله منشا این آلودگی‌ها؛ شیرابه‌های سراوان، زندان لاکان، مسکن مهر، شهرک صنعتی، بیمارستان‌ها همچنین فاضلاب رشت بود که با مطالعات صورت گرفته، پروژه های مربوطه راه‌اندازی شده و در حال انجام است تا از ورود آلودگی به تالاب انزلی جلوگیری شود.
  عباسی در ادامه با اشاره به اینکه لایروبی رودخانه ها آغاز شده، تصریح کرد: منشا آلودگی از فاضلاب‌های صومعه سرا، همچنین بندرانزلی شناسایی شده و در حال رفع هستند.
 استاندار گیلان با اشاره به لایروبی آب‌راه‌ها همچنین حوضچه آرامش بندرانزلی، گفت: علاوه بر این لایروبی، قرار شد در قسمت بالا دست رودخانه‌ها، آبخیزداری اجرا شود و از اعتبارات سفر به آن اختصاص یافته، یک بخش هم از مولدسازی و تهاتر انجام شود تا هر چه سریعتر در این بخش اقدام شود.
 وی به جمع آوری گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: پیمانکاری اعلام آمادگی کرده که سنبل آبی را از طریق شرکت‌های دانش بنیان برداشت و در زمینه‌های مورد نظر خود استفاده کنند همچنین بخش‌های زیادی نیز از طریق سمن‌ها و بسیج سازندگی جمع آوری شده است.
عباسی با بیان اینکه بخش دیگر هم مربوط به ساماندهی روستاهای اطراف تالاب است، گفت: از نظر اجرا و اصلاح طرح هادی همچنین رفع تداخل، اقدامات لازم انجام شده که ادارات ذی‌ربط از جمله بنیاد مسکن، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست همه با هم در این زمینه اقداماتی انجام داده اند.
 وی تصریح کرد: ۲۱۵ هزار هکتار در سطح استان رفع تداخل شده و ۱۵ هزار هکتار دیگر باقی مانده آن هم انجام خواهد شد و کسانی که متصرف شده‌اند آنها هم در چهارچوب قانون گزارش داده و رفع تصرف کنند که مشکلی از این جهت پیش نیاید.
 استاندار گیلان با اشاره به اینکه ۲ جلسه در آینده نزدیک با سمن‌ها و موسسات مردم نهاد همچنین اساتید دانشگاه و صاحب نظران حوزه محیط زیست جهت کمک به احیای تالاب انزلی خواهیم داشت، تاکید کرد: از این حوزه ها در بخش‌هایی که نیاز به اقدامات پیشگیرانه از مشکلات تالاب است، کمک خواهیم گرفت.
 استاندار گیلان در خصوص اعتبارات دولتی که برای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی اختصاص یافته، گفت: شهرک صنعتی ۱۴۶ میلیارد تومان، فاضلاب رشت ۱۲۰۰ میلیارد تومان، بیمارستان ها ۲۰ میلیارد، مسکن مهر ۱۰۰ میلیارد تومان، فاضلاب بندرانزلی ۱۵۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای لایروبی آبراه‌ها و حوضچه آرامش توسط سازمان بنادر و دریانوردی از جمله اعتباراتی است که دولت برای رفع مشکلات تالاب انزلی انجام داده است.
 عباسی با بیان اینکه حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری همچنین ۱۰ میلیارد تومان جهت مقابله با سنبل آبی اختصاص یافته، تصریح کرد: تمام توان مان را برای رفع مسائل و مشکلات زیست محیطی تالاب انزلی با کار گرفتیم و تلاش می کنیم و انجام فعالیت ها را سرعت دهیم.
 وی افزود: همیشه یکی از دغدغه‌های رئیس محترم جمهور و تاکیدات ایشان راجع به مسائل محیط زیست در استان گیلان از جمله رودخانه‌ها، تالاب و پسماند است و ما نیز در تلاش هستیم طرح جامع پسماند را مدیریت همچنین آلودگی‌ها را کم کنیم و محیط زیست را به معنای واقعی سبز نشان دهیم.
 استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به تعیین تکلیف تصاحب اراضی اطراف تالاب بین‌المللی انزلی بیان کرد: در بحث تصاحب اراضی تالاب توسط افراد هم بنا بود جهاد کشاورزی و منابع طبیعی حدنگار را مشخص و حدود تالاب را تعیین و سندهای روستاییان را نیز مشخص و تعیین تکلیف کنند که اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.