ثبت نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از امروز در ستاد انتخابات کشورآغاز شد.

سایه گیلان: ثبت نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از امروز ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ آغاز شد و به مدت ۵ روز ادامه دارد.
ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: به استناد ماده (۳۵) قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام نام نویسی باید از رجال مذهبی، سیاسی/ ایرانی الاصل /تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران/ مدیر و مدبر/دارای حسن سابقه و امانت و تقوی/ مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشورباشند.
همچنین بر اساس ماده (۵۵) همین قانون، داوطلبان هنگام ثبت نام باید مدارک مورد نیاز شامل، اصل شناسنامه عکس­ دار/ اصل کارت ملی/ دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید/ اصل مدرک تحصیلی داشته باشند.
همچنین بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۳۹۶ شورای محترم نگهبان و اصلاح آن در تاریخ ۸/ ۲/ ۱۴۰۰، داوطلبان برای نام نویسی باید شرایط ذیل را داشته باشند:
۱-سابقه تصدی حداقل مجموع چهار سال در مناصب ذیل که در احراز مدت جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت می‌کند.
۱-۱مقامات سیاسی موضوع بند‌های (الف) (ب) و (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۷/ ۸/ ۱۳۸۶،
۲-۱-معاونین روسای قوای سه گانه.
۳-۱- اعضای شورای عالی امنیت ملی.
۴-۱- اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام.
۵-۱- مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور.
۶-۱- روسای سازمان ها، موسسات، نهاد‌های دولتی و موسسات و نهاد‌های عمومی غیر دولتی در سطح ملی.
۷-۱ –فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر.
۸-۱- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور.
۹-۱- استانداران.
۱۰-۱- شهرداران شهر‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت.
۱۱-۱- اشخاص، مقامات و مدیران هم طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان.
۲- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری.
۳- حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت نام.
۴-داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه.
۵-ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام.
۶-معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی.
۷- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت نام.
۸- فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر.
۹- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.
۱۰- وابسته نبودن به گروه‌های غیر قانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸.
۱۱-عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن.
ملاحظه (۱) – داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت نام، مدارک مثبته مربوط به بند‌های ۱، ۳، ۴، ۸، ۹ را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت نام در انتخابات به معنای دارای بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان است.
ملاحظه (۲) – داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت نام خود، می‌توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت کتبی و همزمان به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند. شورای نگهبان در زمان مقتضی و در مهلت ثبت نام به اعتراض رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور و داوطلب اعلام می‌کند.
ملاحظه (۳) – شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل نماید.
ضمناً در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده (۵۹) قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان در هنگام ثبت نام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.