رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نظارت بر چرخه تأمین و توزیع مواد غذایی در استان، گفت: مواد غذایی که تحت نظارت بهداشتی سازمان غذا و دارو دانشگاه‌ها وارد چرخه مصرف می‌شوند در سه سطح تولیدی، عرضه و ترخیص محصولات، تائید و بررسی می‌شوند.

سایه گیلان: دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش یک‌روزه روز جهانی ایمنی غذا با بیان اینکه تأمین سلامت غذا در کنار تلاش برای تهیه غذا اهمیتی دوچندان دارد، گفت: مواد غذایی از مزرعه تا سفره دچار تغییرات زیادی شده است و با عوامل مختلفی در تماس است بنابراین، به‌منظور حفظ سلامت غذا و عرضه مواد غذایی سالم نیازمند به کنترل مستمر در سطوح مختلف از مزرعه تا تولید و عرضه و مصرف هستیم.
وی با بیان اینکه ایمنی مواد غذایی به‌عنوان موضوعی حساس نیاز به مشارکت بین بخشی و همکاری ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد و مسئولان استانی است، افزود: پدیده جهانی‌شدن و افزایش مسافرت‌ها و توسعه گردشگری و همچنین افزایش مصرف غذا در خارج از منزل در جوامع مختلف، بیماری‌های منتقله از غذا را به‌عنوان یک مشکل بهداشتی در جهانی مطرح کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شعار روز جهانی ایمنی غذا مبنی بر «برای موارد غیرمنتظره آماده‌باشید «، خاطرنشان کرد: ایمنی غذا، یعنی اطمینان از اینکه غذایی که مردم جامعه استفاده می‌کنند، سلامت مصرف‌کننده را به خطر نمی‌اندازد.
دکتر آشوبی با اذعان به اینکه هرساله در سرتاسر جهان به‌طور متوسط از هر ۱۰ نفر یک نفر تحت تأثیر بیماری‌های منتقله از راه آب و غذا قرار می‌گیرد، تصریح کرد: آلودگی در مواد غذایی می‌تواند شامل آلودگی میکروبی، انگلی و یا شیمیایی باشد.
وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های علمی، در دهه‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌های آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در تولید مواد غذایی در کشورهای درحال‌توسعه، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها به وجود آورده است، تصریح کرد: آلاینده‌ها، ترکیبات مضر برای سلامت انسان هستند که ممکن است از طریق ماده بسته‌بندی، خط تولید، آب‌های آلوده، سوخت‌های فسیلی و … بقایای مواد شیمیایی بکار رفته کشاورزی و ترکیبات دارویی اضافه‌شده به خوراک دام‌ها و طیور به ماده غذایی رخنه کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نظارت بر چرخه تأمین و توزیع مواد غذایی در استان، گفت: مواد غذایی که تحت نظارت بهداشتی سازمان غذا و دارو دانشگاه‌ها وارد چرخه مصرف می‌شوند در سه سطح تولیدی، عرضه و ترخیص محصولات، تائید و بررسی می‌شوند.
دکتر آشوبی با اشاره به عملکرد غذا و داروی گیلان، گفت: طی سال گذشته برای صدور ۴۷ پروانه بهره‌برداری واحدهای تولیدی جدید، صدور و تمدید ۱۵۳۶ پروانه ساخت برای هر قلم محصولات غذایی و آشامیدنی ( ۱۰۷۸ تمدید و ۴۵۸ صدور) صدور ۴۴۵ فقره گواهی بهداشت بابت صادرات ۱۷۲۵ قلم محصول و انجام ۱۹۷۱ مورد بازرسی در طول سال که طی بازدیدهای ادواری، عملیاتی صدور و تمدید پروانه‌های واحدهای تولیدی و ۱۶۸۷ مورد نمونه‌برداری از محصولات غذایی و آشامیدنی جهت انجام آزمون میکروبی و شیمیایی بوده، عملیات نظارتی انجام‌شده است.