رویداد ملی پسماند شهرداری لاهیجان با عنوان «فرزند ایران، قهرمان زمین» با هدف فرهنگسازی در حوزه پسماند و تفکیک زباله از مبدا در بین دانش آموزان کشور آغاز به کار کرد.

سایه گیلان: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مراسم رونمایی از پوستر رویداد «فرزند ایران، قهرمان زمین» در مرکز همایش‌های بین المللی شهدای محیط زیست در تهران، با قدردانی از این اقدام شهرداری لاهیجان در حوزه فرهنگسازی در مدیریت پسماند گفت: شهرداران و دهیاران در بخش مدیریت و ساماندهی پسماند و فرهنگسازی در این حوزه باتوجه به وظایفی که وزارت کشور برای آنها تعریف کرده، نقش مهم و بسزایی دارند.
علی سلاجقه افزود: امیدواریم رویداد ملی «فرزند ایران، قهرمان زمین» که با هدف فرهنگسازی در مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا در بین دانش آموزان، از سوی مدیریت شهری لاهیجان و سایر دستگاه‌های مرتبط کلید خورد در سراسر کشور اجرایی شود. 
شهردار لاهیجان هم در حاشیه این مراسم گفت: شهرداری لاهیجان با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد، اداره آموزش و پرورش و محیط زیست با ایده پردازی برای فرهنگ سازی در مورد حفظ محیط زیست شهری در سال تحصیلی جاری در شهر لاهیجان موفق به اجرای زنگ پسماند و آموزش بیش از ۹ هزار نفر از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با موضوع پسماند شد.
رضا زنده دل افزود: رویداد ملی «فرزند ایران، قهرمان زمین» در سال تحصیلی آینده با پشتیبانی شهرداری لاهیجان و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور و وزارت آموزش و پرورش، به صورت کشوری و در مدارس ابتدایی سراسر کشور برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: دانش‌آموزان برگزیده این رویداد برای دریافت گواهی‌نامه‌ی «شهر یار» و «روستایار»، در جشنواره اختتامیه به میزبانی شهرداری لاهیجان در اردیبهشت ۱۴۰۴ معرفی خواهند شد.
شهردار لاهیجان گفت: سبک زندگی پسماند صفر، تفکیک زباله از میدأ، حذف پلاستیک از زندگی، دوخت کیسه پارچه‌ای، ساخت کاردستی با پسماند خشک، ایده‌های نوآورانه بازیافت، ابتکارات بازاستفاده پسماند، تولید کمپوست از زباله تر، پاکسازی محیط زیست، همیاری پاکبانان و نه به مصرف گرائی از محور‌های این رویداد ملی می‌باشد که شرکت کنندگان در زمینه عکاسی، فیلم، انشاء، تحقیق، نقاشی، روزنامه دیواری، کاردستی و بخش آزاد می‌باشد.
زنده دل خاطرنشان کرد: علاقه مندان می‌توانند آثار خود را از طریق شماره مجازی ۰۹۱۱۲۴۰۳۲۱۵ به دبیرخانه رویداد به اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان ارسال کنند.