مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه 25 تیرماه سالروز تصویب قانون تامین اجتماعی در سال 1354 بوده و در تقویم کشور به نام روز تامین اجتماعی نامگذاری شده است این مناسبت را به تمامی بیمه شدگان ، کارفرمایان و مستمری بگیران و کارکنان این مجموعه تبریک عرض نموده و برای همه آنها سلامتی و شادکامی آرزو نمود .

سایه گیلان: وی در ادامه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین و گسترده ترین بیمه گر اجتماعی کشور است که افزون بر ۴۶ میلیون نفر را در کشور تحت پوشش دارد افزود : این تعداد در استان گیلان معادل یک میلیون و چهارصد هزار نفر است که تقریباً ۵۵ درصد جمعیت را شامل میگردد و از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر تنها در سطح شهرستان رشت تحت پوشش میباشند .

کیوان مرتضوی افزود : تامین اجتماعی گیلان در بخش بیمه ای با یک واحد ستادی ، ۲۸ شعبه و ۷ واحد اقماری و ۹ کارگزاری رسمی عهده دار تعهدات بلندمدت در قالب انواع مستمری های بازنشستگان ، بازماندگان و ازکارافتادگان و تعهدات کوتاه مدت شامل مقرری بیکاری ، کمک هزینه ها و غرامتها به بیمه شدگان تحت پوشش است .
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه در سال گذشته متوسط پرداخت مستمری ها ماهانه معادل ۱۳۷۰ میلیارد تومان بوده که در مجموع سال با احتساب عیدی به رقمی حدود ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان رسید اظهار داشت : این رقم در سالجاری به ماهانه ۱۹۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و طی سه ماهه سپری شده از سال ۵۸۰۰ میلیارد تومان و در هفته گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بابت علی الحساب متناسب سازی پرداخت گردید .
وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از ۷۳۰۰ نفر ماهانه از تامین اجتماعی گیلان مقرری بیمه بیکاری دریافت مینمودند که رقم تعهداتی آن در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بود اذعان داشت : این رقم در سالجاری به ماهانه نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است .
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت : به لطف پروردگار و تدابیر اتخاذی مدیران و مسئولین اتفاقات خوبی در عرصه تولید و اشتغال در سالهای اخیر رقم خورد که نتایج آن در مواردی از جمله کاهش ۴ درصدی مقرری بگیران ملموس و مشهود میباشد .
کیوان مرتضوی اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را به عنوان یکی دیگر از اقدامات برجسته برای تحقق ماده یک قانون تامین اجتماعی یعنی گسترش و توسعه پوششهای بیمه ای به اقشار مختلف از دیگر برنامه های خوب و موفق در سالهای اخیر برشمرد که با استقبال شهروندان همراه بوده بگونه ای که در ۲۰ ماه گذشته بیش از سی هزار نفر در قالب بیمه های زنان خانه دار ، دانشجویان و مشاغل آزاد در گروه بازاریان و کسبه از آن بهره مند شده و به جرگه بیمه شدگان اصلی استان پیوسته اند .
وی افزود : بیش از ۲۵۰۰۰ کارگر ساختمانی ، ۲۵۰۰۰ نفر راننده و افزون بر ۵۶۰۰ نفر بافنده و فعال صنایع دستی از دیگر گروههای بزرگ بیمه ای تحت پوشش در استان هستند .
مدیرکل تامین اجتماعی با بیان اینکه این افتخار را داریم که به طور متوسط حدود ۱۰۰۰ نفر از بیمه شدگان در هر ماه به جرگه مستمری بگیران ملحق شده و در حال حاضر افزون بر ۱۲۴ هزار نفر بازنشسته ، ۷۱۹۰ نفر ازکارافتاده و بیش از ۶۰ هزار نفر بازمانده افراد این گروه از مخاطبان را تشکیل میدهند اظهار داشت : نکته قابل تامل اینکه در دو دهه اخیر تعداد مستمری بگیران تحت پوشش ۵ برابر گردیده و از حدود ۳۲۰۰۰ نفر در ابتدای دهه هشتاد با ۴۰۰ درصد رشد به بیش از ۱۹۲ هزار نفر رسیده است .
مرتضوی افزود : هرچند مهاجرت بیمه پردازان استانهای دیگر به گیلان و سالمندی استان در این آمار نقش به سزایی دارد ولی بازنشستگی های پیش از موعد به ویژه مشاغل سخت و زیان آور با سهم بالا در بیست سال اخیر از عوامل اثرگذار در این رشد غیرعادی و نامتعارف در گروه اصلی تعهداتی استان بوده است .
ایشان در بخش دیگری از این مصاحبه ، گفت : هوشمندسازی لیست های حق بیمه برای تسهیل و تسریع در کار و کاهش و حذف خطاهای کاربری و صیانت از حقوق کارفرما و بیمه شدگان از اقدامات خوب در ماههای گذشته بوده که در کنار حذف محدودیت پرداخت های آنلاین حق بیمه و امکان بیمه پردازی کارفرمایان برای خود در لیست کارگاه از خدمات ارائه شده برای این بخش از شرکای اجتماعی بوده است .
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که بعضاً از سوی مخاطبان در خصوص آن با انتقاداتی مواجه هستیم شرایط نامناسب برخی ساختمانها از حیث قدمت و فضای فیزیکی و … از جمله در شعبه یک رشت که بزرگترین واحد تابعه استان قلمداد میگردد میباشد و امروز خرسندیم که اعلام نماییم ساختمان جدید این شعبه در مراحل پایانی کار خود قرار داشته و در سالجاری مورد بهره برداری قرار میگیرد . ضمن اینکه مجوز ساختمان های جدید شعب لاهیجان و صومعه سرا نیز اخذ شده و با هدف حفظ شأن و منزلت بیمه شدگان و بازنشستگان ، به زودی ساخت آنها در دستور کار قرار میگیرد .
کیوان مرتضوی یکی دیگر از رویکردهای تامین اجتماعی استان در بخش بیمه ای را برپایی میزهای خدمت و مراکز مشاوره در شهرک های صنعتی ، مصلی ها ، مساجد ، نمایشگاهها ، دانشگاه و … معرفی و اذعان داشت : در سال جدید در اقدامی نو این امر به ادارات و دستگاهها تسری یافته و تاکنون در ۱۵ بانک و اداره اجرا شده و تا پایان سال در ۴۰ دستگاه اجرایی خواهد شد .
وی افزود : در سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ فقره سند تعهدات کمک هزینه کفن و دفن در استان صادر شده و ۱۳ میلیارد تومان بابت آن به مشمولین تعهدات پرداخت گردیده است ، همچنین بیش از ۲۲۴۰۰ نفر از تعهدات مربوط به کمک هزینه اروتز و پروتز استفاده نموده اند و در مجموع در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان انواع غرامتها و کمک هزینه ها را به بیمه شدگان مشمول ارائه نموده ایم .
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان افزود : یکی دیگر از اقدامات خوب سازمان در سالجاری که با هدف صیانت از حقوق بیمه شدگان و جلوگیری از مشکلات آتی برای آنها صورت گرفته ، ارسال پیامک با موضوع کارکرد ، میزان دستمزد و عنوان شغلی بر مبنای لیستهای ارسالی از سوی کارفرماست که بازخورد مطلوبی داشته و سبب جلوگیری از شکل گیری مشکلاتی در زمان بازنشستگی خواهد بود .
توسعه تحولات دیجیتالی و افزایش دامنه خدمات غیرحضوری ، راه اندازی اپلیکیشن تامین من با قابلیت ۵۷ خدمت ، تسهیل شرایط تقسیط دیون کارفرمایان و امکان تقسیط مجدد بدهی های تبدیل به حال شده برای کمک به واحدهای تولیدی ، رشد وامهای قرض الحسنه بازنشستگان به ۲۰ میلیون در سال گذشته و ۳۰ میلیون تومان در سالجاری ، اجرای طرح هوشمند سازی لیست های حق بیمه ، افزایش ۶ درصدی کارگاههای فعال دارای بیمه شده ، حذف محدودیت سقف پرداخت آنلاین حق بیمه برای تسهیل اقدام توسط کارفرمایان ، رفع مشکلات ناشی از پرونده های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور و …. از جمله مهمترین دستاوردها و اقدامات در سالهای اخیر است .