سایه گیلان: تاکید اخیر رئیس جمهور، یکی از مطالبات دیرپای مردم گیلان به ویژه در سالهای اخیر است که شاهد حضور مدیرانی بودهاند که فعالیت آنها آسیبهایی جدی به اعتماد عمومی و امید به آینده زده است؛ مدیرانی که ادعای تخصصگرایی آنها با رفتار مدیریتی آنها به کل در تعارض بوده است.
کنار گذاشتن مدیران ناموفق به ویژه در ستاد استانداری و فرمانداری ها که با مدیریت معیوب خود استان و شهرستانها را دچار رکود کردهاند امری لازم است که مدتهاست آن را انتظار میکشیم.
پایان عمر مدیریتی چهرههای سفارشی و افرادی که با روابط سیاسی و لابیگری، در استانداری و فرمانداریها پست گرفتهاند نزدیک است و همه میدانیم که به زودی یکبهیک شاهد مراسم تودیع آنها خواهیم بود.
اما سوال اینجاست که چه باید کرد که تجربه غیرقابل دفاع دولت قبل در گیلان تکرار نشود و استانداری و فرمانداریها بار دیگر به دست افرادی سپرده نشوند که فرصتهای توسعه گیلان را دوباره بسوزانند.
وزارت کشور و بهویژه استانداری گیلان که در دولت قبل شاهد حضور مدیران غیرحرفهای بود، اکنون به سبب خیز دوباره مردم، با این فرصت تاریخی مواجه شده است که با انتخاب صحیح، مدیرانی اصیل از دل وزارت کشور، به ستاد و فرمانداریها تزریق شود.
در سالهای گذشته شاهد فعالیت نظامیان و مدیران غیرحرفهای از دستگاههای غیرمرتبط در استانداری گیلان بودیم که نه تنها روند انتصاب آنها از نظر قانونی معیوب بود، بلکه نارضایتی بسیاری از نیروهای سیاسی استان و همچنین پرسنل استانداری را موجب شد.
اعتراض برخی کارشناسان شجاع این استانداری به این رفتارهای نادرست، هزینههای ناگواری برای این کارشناسان ستادی داشت که اکنون در بخشداریها در تبعید به سر میبرند.
شایسته گیلان نبود که مدیران با رویکرد امنیتی و نگاه مبتنی بر حذف صدای مخالف و منتقد، استانداری و فرمانداریها را به محلی برای تسویه حسابهای شخصی و بازیهای جناحی تبدیل کنند.
همین مدیران اکنون با وحشت پایان عمر مسئولیت سیاسی و کابوس از دست دادن قدرت مواجه شدهاند و با این و آن دیدار میکنند و ناامیدانه دست و پا میزنند، غافل از اینکه فرصت آنها تمام شده است.
توجه به اصل شایسته گزینی که همواره مورد تاکید رئیس جمهور محترم بوده است الزام میکند که در خصوص انتخاب استاندار جدید برای گیلان بر اساس معیارهای مورد پذیرش اهل فن اقدام شود.
از مهمترین ویژگیهای استاندار بعدی گیلان که باید مورد توجه انتخاب کنندگان وی باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد: شجاعت و مسئولیت پذیری، اعتماد به پرسنل متخصص بدنه وزارت کشور، پرهیز از جناح گرایی و انتصاب همشهریان و هم ولایتیها، اطمینان از سطح هوش کافی و عقلانیت مدیران ستادی، تجربه و تخصص مرتبط با شرح وظایف استانداری، تندخو نبودن و پرهیز از تصمیمگیریهای آنی، احترام به نظرات کارشناسی، پرهیز از تملق، اعتقاد به جامعه مدنی و دموکراسی، احترام برای رسانهها و پاسخگویی به افکار عمومی، مسئولیت پذیری در برابر عملکرد مدیران زیردست، پیگیری برای مورد توجه قرار گرفتن مشکلات استان در سطح ملی، ایستادگی در برابر زیادهخواهیها، تعامل با نمایندگان به منظور فرصتسازی برای استان، اعتقاد به هزینه کردن برای افزایش شاخصهای برخورداری استان به جای حفظ پست خود و دهها مورد دیگر.
استانداری گیلان امروز وضعیتی ندارد که بتوان از آن با افتخار دفاع کرد و شاهد این امر خود کارشناسان و بدنه اصلی استانداری و فرمانداریها هستند که نقدهای قابل توجهی دارند؛ نقدهایی که شنیده نشد و نتیجه آن، رای ما به دکتر پزشکیان بود. انتخاب پزشکیان، نه بزرگی به وضع موجود بود که محصول بیمدیریتی استاندار گیلان و فرمانداران او بوده است.
زمان تغییر مدیران نزدیک است و اکنون نوبت ماست که ورق را به نفع توسعه گیلان عزیزمان، رشد و اعتلای جامعه مدنی و فردایی بهتر برای ایران برگردانیم.
Saturday, 5 October , 2024