مسئول روابط عمومی و ارتباطات و اداره فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرانزلی گفت : بسترسازی و ایجاد زیرساختهای فرهنگی ، هنری و ورزشی در حوزه شهری ، الویت امسال ماست .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سایه گیلان؛ جواد سمیعی در گفتگوی اختصاصی با ماهنامه انزلی فردا، با اشاره به اینکه این الویت در برنامه های فرهنگی امسال لحاظ شده و در بودجه فرهنگی هم آمده است ، اظهار داشت : احداث و راه اندازی آمفی تئاتر در سوله موجود در محوطه شهرداری ناحیه یک در کلویر( قرارداد مربوطه منعقد شده است ) ، و بعد از آن ایجاد فرهنگ سرا و سایت ساحلی از مهمترین برنامه های ما در این زمینه است.

وی اضافه کرد : همچنین ما در راستای ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی هنری به دنبال ایجاد گالری های هنری ، موزه مردم شناسی و … هستیم .

وی به بهسازی و تجهیز زمین فوتبال چمن شهرداری واقع در منطقه بی بی حوریه نیز اشاره کرد و افزود : با بهسازی و تجهیز این زمین چمن ، مشکل نداشتن زمین مناسب برای باشگاه و مجموعه شهرداری مرتفع می شود .

وی سپس از برگزاری چهار جشنواره بزرگ فصلی بعنوان یکی دیگر از الویت های سال جاری خبر داد و تصریح کرد : درنظر داریم برای امسال علاوه بر جشنواره گلدهی لاله های تالابی ، جشنواره های آغاز فصل صید ، جشنواره هنری فیلم و تئاتر و جشنواره بازیهای ساحلی را برگزار کنیم .

سمیعی درخصوص جشنواره تئاتر خیابانی حدیث باران نیز متذکر شد : در حال برنامه ریزی هستیم که یا این جشنواره را گسترش داده و بصورت جشنواره عکس و فیلم و نمایش های صحنه ای و خیابانی و هنرهای تجسمی برگزار کنیم و یا در کنار آن برای جشنواره دیگری با عنوان فیلم و تئاتر و هنرهای تجسمی برنامه ریزی کنیم .

نصب ۲۴ المان نوروزی و دائمی در سطح شهر

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای روزهای نوروزی امسال اشاره کرد و یادآور شد : در روزهای نوروز امسال ، پس از مدتی وقفه در حوزه های مختلف به دلیل شیوع ویروس کرونا ، اقدامات و فعالیتهای بسیاری صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد : نوروز را با زیباسازی محیطی و نصب المان های مختلف در سطح شهر آغاز کردیم . و در همین راستا تعداد ۱۰ سفره هفت سین در اماکن مختلف مربوط به شهرداری از جمله ترمینال مسافربری ، معاونت شهرسازی ، محوطه شهرداری ، پارک ها و سطح شهر اجرا کردیم.

مسئول روابط عمومی و اداره فرهنگی شهرداری انزلی افزود : همچنین در این مدت ، ۲۴ المان شهری در دو بخش المان های نوروزی و دائمی در سطح شهر نصب شد . و هشت المان دائمی دیگر نیز آماده و در حال نصب می باشند که همه آنها نمادهای شهری ، آیینی و سنتی هستند .

برگزاری جشنواره ها و برنامه های مختلف در روزهای نوروز

وی همچنین به برگزاری جشنواره نوروزی به همراه برپایی نمایشگاه کتاب ، صنایع دستی ، سوغات و هدایا از نیمه شعبان تا ۲۰ فروردین ماه جاری اشاره کرد و اظهار داشت : در قالب جشنواره نوروزی ، برنامه ها و رویدادهای فرهنگی ، هنری ، ورزشی مختلفی برنامه ریزی شده بود که از آن جمله می توان به برگزاری جشن نیمه شعبان و برپایی موکب هایی به همین مناسبت ، اجرای کارناوال شادی در روز تحویل سال ، برگزاری مراسم شهرستانی تحویل سال نو ، روز جهانی تئاتر و روز ملی نمایش ، ویژه برنامه روز ساعت زمین ، برگزاری مسابقه آشپزی ، ویژه برنامه روز جمهوری اسلامی ، دعوت از گروه سرود سلام فرمانده و اجرا در یادمان شهدای انزلی ، مراسم فرش سبز و اختتامیه جشنواره نوروزی در سیزدهم فروردین ماه اشاره کرد .

وی تصریح کرد : همچنین دو ایستگاه خوش آمدگویی و راهنمای گردشگری در ورودی های شرقی و غربی انزلی توسط شهرداری و جمعیت هلال احمر پیش بینی شده بود.

وی افزود : ۲۰ هزار نسخه راهنمای گردشگری و دو هزار نقشه گردشگری را نیز بین مسافران و گردشگران توزیع کردیم . همچنین ۱۰ نقشه گردشگری در ابعاد بزرگ در سطح شهر نصب شد.

آذین بندی شهری ، آماده سازی پارک ها و اماکن گردشگری شهر ، سرویس های بهداشتی ، نمازخانه ، آماده سازی فضای محوطه شهرداری و مرمت و بازسازی کلبه روستایی محوطه شهرداری برای استفاده نمادین گردشگران ، رنگ آمیزی عمارت تاریخی شهرداری در یکصدمین سال احداث آن ، بازدید از برج ساعت و مناره انزلی بصورت رایگان و برگزاری مسابقه عکاسی به صورت حرفه ای و موبایلی از دیگر موارد و اقداماتی بود که سمیعی به آنها اشاره کرد.

وی گفت : نقاشی و رنگ آمیزی المان ها ، نقاشی دیواری و زیباسازی محیطی (که همچنان ادامه دارد) ، بهسازی پارک بازی کودک که پس از نوروز ، نسبت به نصب کف پوش جدید اقدام شد ، مرمت و رنگ آمیزی دستگاههای بازی و ورزشی پارکها ، تجهیز فضای ورزشی پارک محله ای میانپشته ، رنگ آمیزی فضای داخلی برج ساعت ( راه پله و دیواره داخلی ) و نورپردازی المان های اماکن شهری و معابر نیز از دیگر برنامه های جدی شهرداری بود .

به گفته وی ، برای خرید المان ها و زیباسازی در حوزه فرهنگی حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده است.

استقبال قابل توجه مسافران از اماکن اقامتی ، تفریحی و گردشگری شهرداری

وی در ادامه از استقبال قابل توجه مسافران از اماکن اقامتی ، تفریحی و گردشگری خبر داد و اظهار داشت : شهرداری همچنین درخصوص آماده سازی پارک جنگلی ، کمپینک مسافر و طرح سالمسازی دریا برای حضور مسافران نوروزی اقدام کرده بود که خوشبختانه با استقبال قابل توجهی مواجه شد . بطوریکه تمامی شب های نوروز ، ظرفیت این نقاط تکمیل بود . البته در روز طبیعت نیز تمام اماکن گردشگری پارک جنگلی و مجتمع های اقامتی و گردشگری را بصورت رایگان در اختیار مسافران قرار دادیم .

نصب چندین حلقه سبد بسکتبال خیابانی

سمیعی سپس به نصب چهار حلقه سبد بسکتبال خیابانی در پارک پاسداران ، پارک اختر کاویان و دو حلقه در پارک میانپشته اشاره کرد و از استقبال ویژه و بیش از حد تصور از این اقدام خبر داد و گفت : به همین منظور در نظر داریم دو حلقه بسکتبال دیگر را در بلوار انزلی و طرح سالمسازی دریای پاسداران و احتمالا دو نقطه دیگر شهر نصب کنیم .

خواستار افزایش بودجه فرهنگی هستیم

مسئول اداره فرهنگی شهرداری انزلی در ادامه بودجه فرهنگی شهرداری را بسیار کم دانست و اضافه کرد : این میزان بودجه در شان این شهر فرهنگی با پتانسیل های فراوان و ریشه های فرهنگی و هنری نیست . و این در حالیست که متاسفانه در سالهای گذشته یکی از سرفصل هایی که همواره در زمان تصویب بودجه شهرداری کاهش می یافت ، بودجه فرهنگی بود .

وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی کمتر از نیم درصد کل بودجه شهرداری را شامل می شود ، خاطرنشان کرد : امسال در بودجه ی پیشنهادی اداره فرهنگی ، خواستار موافقت و تصویب با یک درصد از کل بودجه شهرداری شدیم و حداقل انتظارمان این است که این پیشنهاد بدون تغییر مورد تصویب قرار گیرد .

سمیعی تاکید کرد : باید بپذیریم فعالیت های فرهنگی ، ریشه در زندگی روزمره مردم دارد و هر فعالیت فرهنگی مستقیما با مردم سروکار دارد. بنابراین نباید به این حوزه سلیقه ای نگاه شود.

وی در این خصوص از شهردار بندرانزلی به جهت حمایت های فرهنگی در اختصاص بودجه برای انجام اقدامات فرهنگی از زمان شروع به کارشان قدردانی کرد و گفت : شهرداران در گذشته گاها با توجه به سلیقه شخصی عمل می کردند و گاهی به دلیل عدم تمایل و یا نداشتن دیدگاه درست به فعالیت های این حوزه ، به راحتی از این مبحث عبور کرده و دغدغه ای در این باره نداشتند.

وی در پایان این گفتگو ابراز امیدواری کرد ، یکی از خواسته های مطرح و جدی ما در بحث موافقت با ایجاد سازمان فرهنگی شهرداری بندرانزلی توسط وزارت کشور به رغم محدودیت ها و موانع موجود از قبیل جمعیت شهری و رتبه شهرداری ، محقق شود چرا که این موضوع می تواند موجب پیشرفت چشمگیر و وقوع اتفاقات در خور توجه در حوزه ی فرهنگی شود.