مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه تا به امروز این اداره کل ۴۱ درصد فاز اجرایی لایروبی تالاب بین المللی انزلی انجام داده است، گفت: باید به مبحث ​احداث تله های رسوب گیر نیز توجه ویژه ای شود.

سایه گیلان: حسین یونسی در جلسه قرارگاه جهادی مدیریت احیای تالاب بین المللی انزلی که در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، اظهار داشت: با اهتمام سازمان بنادر و دریانوردی از مرداد ماه ۱۴۰۲ عملیات اجرایی لایروبی پس از برگزاری مناقصه آغاز شد.
وی با بیان اینکه این قرارداد در دو قسمت لایروبی تالاب و داخل حوضچه بندر است، افزود: این قرارداد حدود هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که از این میزان هزار میلیارد ریال برای لایروبی تالاب و حدود ۳۱۸ میلیارد ریال نیز برای لایروبی داخل حوضچه منظور شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه تا به امروز ۴۱ درصد از فاز اجرایی لایروبی تالاب بندرانزلی محقق شده، خاطرنشان کرد: کل مساحت لایروبی داخل تالاب ۵۲۷ هزار متر مکعب بود که تا به امروز ۲۱۶ هزار مترمکعب انجام شده است و پیش بینی می شود زودتر از موعد ۱۸ ماهه قرارداد، کل مساحت پیش بینی شده لایروبی شود.
یونسی با بیان اینکه علاوه بر لایروبی توجه به احداث تله های رسوب گیر نیز بسیار مهم است، گفت: یکی از این تله ها باید بین تالاب و حوضچه بندر در زیر پل غازیان واقع شود زیرا محل تلاقی ۳ روگا با تالاب است و این رودخانه ها رسوبات خود را به تالاب می ریزند.
وی با بیان اینکه برای اجرای این تله رسوب گیر برآورد هزینه و طرح توجیهی آن فراهم شده، تصریح کرد: این محل حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب نیاز به لایروبی دارد و تا عمق ۷ متر می تواند لایروبی شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه حجم لایروبی داخل حوضچه نسبت به سال قبل ۳ برابر شده، گفت: به دلیل عدم لایروبی و عدم احداث تله های رسوب گیر در بالا دست، همه رسوبات وارد حوضچه شده و هزینه های بندری را افزایش داده است.
یونسی در مورد لایروبی حاشیه بلوار تاریخی بندرانزلی، عنوان داشت: حاشیه های این بلوار به طور کامل خشک شده بود و با اقدام اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از بهمن ۱۴۰۱ این پروژه آغاز شد و با حجم لایروبی ۲۰۰ هزار متر مکعب، عمق ۳ و نیم متری در این منطقه تالاب ایجاد و تا مهر ۱۴۰۲ به اتمام رسید.