با خساست آسمان و کاهش ذخایر آبی و همچنین کشت ناهماهنگ کشاورزان گیلانی، بحران آب در این استان چیزی شبیه تنش آبی و نگرانی ها در این زمینه روز به روز در حال تشدید است

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سایه گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، تامین آب زراعی مکفی و به موقع اراضی کشاورزی، اساسی‌ترین وظیفه مسؤولان‌ و رعایت تقدیم زراعی نیز مهمترین اقدام شالیکاران هست که همه ساله به آن تأکید می‌شود.

شهرستان شفت نیز از مناطقی است که طی سال‌های اخیر با بحران آب زراعی روبرو بوده و به نظر می‌رسد با کاهش قابل توجه ذخایر آبی استان نسبت به سال های ماضی، نگرانی  مردم بیشتر نیز هست؛ به ویژه زمانی که اقدامات عمرانی و فنی مرتبط با نگه داری زیرساخت‌ها و شبکه آب مغفول بماند و یا نسبت به به‌روزرسانی آنها دیر اقدام شود.

تصویر فوق نمونه‌ای از بی تدبیری مسؤولان حوزه آب است که نگرانی مردم را دو چندان کرده است؛ نگرانی که کشاورزان روستای کولی‌سران و روستاهای پایین دست این کانال آب‌بر را رنج می‌دهد.

شکستگی کانال در آستانه فصل زراعت، فصلی که کشاورزان به دولت اعتماد کرده‌اند تا توسط این مجرا و کانال، آب زراعی شان را تأمین می‌کنند.

مسؤولان آب منطقه‌ای گیلان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تخریب این کانال آب رسان اعلام کرده‌اند که «بهسازی و ترمیم آن پیش از رهاسازی آب زراعی» جز اولویت های این سازمان است.

ابراهیم طاهری صادق، سرپرست فرمانداری شهرستان شفت نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس گفته است که در جلسه فوق العاده شورای تامین آب شهرستان، تمامی ضعف‌ها، شکستگی‌ها و نقایص مسیر آبرسانی و نقاط آسیب دیده، نهرهای نیازمند لایروبی و همچنین موانع آبرسانی که از قبل احصا شده و می‌تواند باعث اتلاف آب رسانی  و هدر رفت آب و نگرانی برای مردم و کشاورزان به‌وجود آورد، از «هفته جاری» مرتفع خواهد شد.

به گفته نماینده عالی دولت در این شهرستان، برای یکسری از نیازمندی‌ها اعم از لوله و پایه‌ها، اعتبار گذاری و همچنین خرید انجام شده که به محض انتقال، جای‌گذاری می‌شود.

خوشبختانه در دولت سیزدهم و با به دست گرفتن سکان فرمانداری شهرستان شفت توسط ابراهیم طاهری صادق، امید به کشاورزان با هماهنگی های ایجاد شده، برگشته و موضوع آب و تأمین به موقع آن برای کشاورزان از دستورات دارای اولویت تبدیل شده است.

نماینده عالی دولت در این شهرستان محروم و کم برخوردار در نخستین روزهای سال نیز با توجه به اهمیت آب زراعی از سردهنه لاسک جوب در بخش احمدسرگوراب بازدید کرده و خواستار ترمیم آن شده بود.

تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و فراهم کردن آرامش روانی کشاورزان، وظیفه همه مدیران است و در این راستا باید دستگاه‌ها مشارکتی مؤثر داشته باشند.

مصرف بهینه آب کشاورزی به منظور جلوگیری از ایجاد بحران آب و کمبود سفره های زیر زمینی از ضروریاتی است که باید با مدیریت صحیح بر مصرف آب و ترویج کشت محصولات کم آب بر در حوزه کشاورزی در راستای جبران کمبود آب تلاش کرد.

گفتنی است به سبب کاهش نزولات آسمانی و همچنین پیش بینی های سازمان هواشناسی، فصل تابستان سختی پیش روی کشاورزان گیلانی است که اطلاع رسانی به موقع آن از ضروریات انکار ناپذیر است.