فاطیما تقی دوست

همه انسان ها از بدو تولد غرایز و ویژگی های شخصیتی به صورت ژنتیکی دارند. اما عادت ها، چه مخرب و چه موثر از لحظه تولد در وجود ما نیست و این رفتار های دیگران و تاثیرات محیط است که می تواند در شکل گیری عادات ما دخیل باشد. البته در این میان خود فرد است که نقش اصلی و اساسی را ایفا می کند. چرا که تنها راه شکل گیری عادات تکرار است و اگر فرد رفتاری را به طور مداوم تکرار کند بعد از مدتی به عادت تبدیل می شود. عادات مخرب ریشه در رفتار های مخربی دارد که بارها و بارها تکرار شده اند.

عادت های مخرب تاثیر خیلی بدی در زندگی همه ما دارند؛ انسان ها به شکل ذاتی ۴۵ درصد از فعالیت های روزانه خود را بر حسب عادت انجام می دهند. این عادات در باورها و افکار ما ریشه دارند و اگر با دقت به آن ها نگاه کنیم، از هر فعالیتی که در زندگی انجام می دهیم مهم تر هستند و در احساس رضایت ما از کارمان هم می توانند تاثیر گذار باشند.

احتمالا داستان اسب تروا را شنیده اید. در ابتدا اهالی شهر تروا، تصور می کردند که این اسب چوبی زیبا و عظیم یک غنیمت جنگی عالی ست. اما در نهایت باعث شکست آن ها شد. ویروس ها کامپیوتری با همین نام نیز اکنون برنامه های نرم افزاری خطرناکی هستند که به رایانه ها و اطلاعات ما آسیب می رسانند. در زندگی خودمان چه تعداد برنامه تروا اجرا می کنیم که ناخواسته باعث آسیب رسانی به زندگی و هدف های ما می شود.

در حقیقت این عادت های ما هستند که تعیین می کنند در مسیر زندگی به موفقیت دست یابیم یا از مسیر آن خارج شده و با عادات زندگی خود را به سمت نابودی پیش ببریم. آنچه افراد موفق و حرفه ای را از افراد سرخورده و آماتور جدا می کند، عادت های آن هاست، ذات عادت ها این گونه است که برای انجامشان به هیج فکر و برنامه ریزی نیاز نیست و به صورت ناخود آگاه انجام می گیرند.

از طریقNLPتلاش می کنیم با خودآگاه بر روی  ناخوداگاه تاثیر ایجاد کرده و یک رفتار جدیو  ایجاد کنیم. قدرت دریافت  اطلاعات توسط ضمیر خودآگاه چیزی حدود ۷ کلمه در هر ثانیه می باشد. این عدد در ناخوداگاه عددی شگفت آور است و چیزی حدود ۱۰  هزار کلمه در  هر ثانیه می باشد.

در پشت هر رفتار یک منظور مفید و مثبت وجود دارد. فردی که استعمال دخانیات می کند دارای چه منظور مفید و  مثبتی است؟

در این افراد این  برنامه ایجاد شده است که با استفاده از یک محرک بیرونی و استفاده از آن می توانید به آرامش و لذت دست پیدا کنید. اما این را هم باید در نظر گرفت عادت های مخرب می تواند اثرات منفی در زندگی هر شخصی داشته باشد.

به  گونه ای که دو فرد دو قلو را در نظر می گیریم در کودکی  به یک مجلس مهم خانوادگی دعوت شدن  یکی از این دو قلو ها  وارد اتاقی می شود که دایی خانواده در آن مجلس است و همه  بخاطر  حضورش بلند  می شوند و احترام خاصی را برایش  قائل هستند و دایی در حال کشیدن سیگار است و این  کودک با دقت به این رفتارها نگاه می کند.

در اتاق دیگر  یکی از دو قلوها در کنار پدرش  است و پدر در حال کشیدن سیگار است و  موبایلش زنگ می خورد و پدر تند تند سیگار می کشد و با حالت عصبانیت هم با تلفن صحبت می کند و ناگهان حالش بد می شود و به بیمارستان می رود  و در مسیر راه  سکته می کند!

این دو کودک بزرگ می شوند، یکی از آنان سیگاری می شود و  آن یکی از سیگار بدش می آید.. ریشه این دو رفتار از اینجا منشاّ می گیرد. یکی از آنان که در کنار دایی اش بود این رفتار به او القا شد؛  هر کسی سیگار مصرف کند به او عزت احترام  بیشتری  گذاشته می شود و آن یکی چون پدرش  سکته کرد  این  ذهنیت  درآن شکل گرفت سیگار باعث سکته می شود و مضر است و به سمت سیگار نرفت.

ریشه  رفتارها  در ناخوداگاه  است  که  میتواند در خوداگاه ما در آینده  اثیر گزار باشد و یک رفتار را به عادت  مخرب یا رفتار سالم  تعمیم دهد و لازم است برای ترک آنها برنامه ریزی داشته باشیم. از این نظر می گویم برنامه ریزی، چرا که  عادت ها همانطور که با تکرار و به تدریج شکل گرفته اند، باید به تدریج و بر اساس یک برنامه ریزی، ترک شوند. برای ترک عادت های مخرب باید برنامه ریزی داشته باشیم.

  • – استفاده بیش از حد از موبایل و گوشی تلفن همراه
  • – استفاده بیش از حد از اینترنت و محیط های مجازی
  • – تماشای بیش از حد تلوزیون و فیلم و سریال

عادت های مخرب اجتمایی می تواند بر روابط ما با دیگران اثر بگذار و موجب ناراحتی آنان از ما شود

  • با صدای خیلی بلند یا خیلی کم صحبت کردن- پریدن وسط حرف دیگران

  • تمسخر کردن

  • نامنظم بودن

  • بد قول بودن

  • اعتماد به نفس کاذب

برای ترک یک عادت یا ایجاد یک عادت ۲۱ روز زمان نیاز است که اگر شما به صورت مستمر در این ۲۱ روز یا عادت مدنظر خود را ترک کنید یا عادت مدنظر خود را ایجاد کنید می تواند به نتیجه برسد و از همه مهمتر این ترک عادت یا ایجاد عادت ماندگار شود.برای همگان ۲۱ روز الزاما نمی تواند درست باشد. ممکن است یک فرد برای ترک عادت یا تغییر خود به کمتر یا بیشتر از این تعداد روز نیاز داشته باشد ولی می توان گفت که همین تعداد روز می تواند معجزه ای برای شما شکل بدهد به شرط اینکه مستمر و مداوم در این ۲۱ روز هدف خود را دنبال کنید

به طور مثال ایجاد عادت مطالعه:

من امروز به عنوان اولین روز از ایجاد عادت در ۲۱ روز، یک کتاب آسان همانند رمان انتخاب می کنم و امروز تصمیم می گیرم ۵ صفحه از این کتاب را مطالعه کنم. این شرط را برای خودمان زیر عادت نوشته شده در برگه می نویسیم و بعد یک جدول ۲۱ روزه برای خودمان می کشیم و در ردیف اول زمان و بعد قدم برای تغییر را می نویسیم و هر روز برای خودمان نمره می دهیم.

سخن آخر درباره عادات مخرب این است که شما تنها نیستید، هر کسی ممکن است حداقل یکی از این عادت ها را داشته باشد اما مهم این این است که برای ترک آن و رهایی از اثرات منفی عادت های مخرب، اقدام نماید.

  • نویسنده : فاطیما تقی دوست