سی و نهمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار در خصوص بررسی نامه شهرداری رشت به جهت بررسی پیشنهاد تاسیس شهرکت سهام دار پروژه توسعه اراضی تالاب عینک با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون و مدیران شهرداری برگزار شد.

سایه گیلان: رییس کمیسیون توسعه پایدار تالاب عینک را محرک توسعه شهر رشت دانست و افزود: توسعه پایدار یعنی احیا و توسعه مواردی مانند تالاب عینک است. توسعه شهر نباید به شکل یکنواخت در یک نقطه متمرکز شود بلکه باید در تمام بخشهای شهر مواردی مانند تالاب عینک را احیا نمود تا باعث جذب شهروندان و توریست شود. و این یک توسعه همه جانبه است که همه شهر از این اقتصاد متنفع خواهد شد.
هادی رمضانی با تاکید بر تمرکز کمیسیون توسعه پایدار برای احیای تالاب عینک گفت: از ابتدای شروع به کار کمیسیون توسعه پایدار تمرکز خود را بر روی رفع موانع احیای تالاب به جهت سرمایه گذاری در این بخش از شهر گذاشتیم؛ که خوشبختانه مشکل حقوقی این تالاب رفع حل و حق بهره برداری را به شهرداری واگذار شد.
وی با اشاره به پروسه طولانی انتخاب و امضای قرارداد با سرمایه گذار توضیح داد: تجربه گذشته نشان داد که پروسه واگذاری این پروژه به سرمایه گذار زمان بر خواهد بود و این باعث افزوده شدن مشکلات تالاب خواهد شد. بر اساس همین تجربه باید شهرداری اقدامات لازم را در تالاب اجرا نماید؛ و اگر در این بین سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری ابراز تمایل نمود ادامه روند را می‌توان به سرمایه گذار واگذار نمود.
مسعود عباس نژاد عضو کمیسیون توسعه پایدار احیای تالاب عینک توسط ارگانهای دولتی را زمان بر دانست و تصریح نمود: به دلیل موانع حقوقی و استفاده‌های کشاورزی از آب تالاب عینک احتمال عدم اجرای مناسب طرح ها توسط ارگانهای دولتی وجود دارد.
وی با تاکید بر اهمیت ایجاد جذابیت تجاری در تالاب عینک برای سرمایه گذار یادآور شد: تصفیه آب تالاب و استاندارد‌سازی آن هزینه بسیاری را برای شهرداری در بر‌دارد و همین مسئله باعث زمان‌بر شدن این امر خواهد بود. ولی باید تالاب عینک را یک فرصت گرانبها برای توسعه شهر رشت دانست. در همین راستا با چندین سرمایه گذار در این خصوص مشورت و از تالاب بازدید به عمل آمد. می‌توان تمام مباحث مربوط به احیای تالاب را به یک سرمایه گذار واگذار نمود که بر طبق استانداردهای تعیین شده توسط شهرداری از تالاب در یک بازه زمانی ۱۰ ساله نگهداری و در حریم تالاب نیز فضای سبز و پارک احداث نماید. در قبال این سرمایه گذاری می‌توان مجوز استفاده از نوار تالاب را به شکل تجاری به سرمایه گذار واگذار نمود تا سرمایه گذار نیز از این سرمایه گذاری متنفع شود.
مسعود عباس نژاد ادامه داد: با توجه به شرایطی که ارزش پولی کشور دارد می‌توان از سرمایه گذار خارجی نیز برای اجرای پروژه ای ویژه در تالاب استفاده نمود که برای این امر باید تبلیغات رسانه‌ای مناسبی را در رسانه ملی انجام داد.
نادر حسینی عضو کمیسیون توسعه پایدار ساماندهی تالاب را جز مطالبات شهروندان عنوان نمود و ادامه داد: افرادی که در حریم رودخانه هستند علاقه مند به فروش املاک خود هستند اما از آنجایی که حریم تالاب مشخص نیست برای فروش ملک خود دچار مشکل هستند. که باید هر چه سریعتر این حریم را مشخص نمود تا شرایط برای خرید املاک مشخص شود.
در ادامه طرح پیشنهادی مشاور تالاب به جهت مطالعه ارایه شد. و همچنین یکی از مشاوران تالاب عینک در خصوص ساماندهی ۴ پهنه آبی تالاب به ارایه توضیح پرداخت.