کارگاه آموزشی اقتصاد مزارع پرورشی در راستای افزایش توانایی‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین افزایش سطح آگاهی آبزی‌پروران با حمایت و همکاری اداره کل شیلات گیلان و هلدینگ خصوصی فرادانه برگزار شد.

اختصاصی سایه گیلان: کارگاه آموزشی اقتصاد مزارع پرورشی در راستای افزایش توانایی‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین افزایش سطح آگاهی آبزی‌پروران با حمایت و همکاری اداره کل شیلات گیلان و هلدینگ خصوصی فرادانه برگزار شد.

کوروش خلیلی مدیر کل شیلات گیلان طی گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سایه گیلان اذعان داشت:  همکاری با شرکت فرادانه، دومین همکاری ما طی امسال است و همایش اول همایش ملی ماهیان خاوری بود.
وی افزود: کارگاه آموزشی اقتصاد مزارع پرورشی در غالب یک گردهمایی با حضورآبزی پروران حوزه غرب استان برگزار گردیده است. این نوع کارگاه‌های آموزشی برای افزایش تولید در واحد سطح و توسعه عمودی در آبزی‌پروری چه در حوزه سردآبی و ماهیان خاویاری و چه ماهیان گرمابی بوده است.در این راستا کارگاه‌های دیگری را  در مرکز و شرق استان نیز با حمایت بخش خصوصی به انجام خواهیم رساند.
مدیر کل شیلات گیلان تصریح کرد: هدف‌گذاری این همایش‌ها هدف‌گذاری مثبتی به جهت آشنایی آبزی‌پروران با روش‌های نوین و تکنیک‌های جدید برای افزایش تولید در واحد سطح می‌باشد.
در حال حاضر واحد تولید در سطح ما به نسبت فرم جهانی کمتر است، به  همین دلیل نیاز به افزایش سطح آگاهی داریم. این نکته حائز اهمیت است که اقتصاد مزارع پرورشی یکی از مهمترین بحث های تولید و آبزی پروری است .

خلیلی با اشاره به آمار تولید آبزیان و انواع آنها اذعان داشت: در حوزه آبزی‌پروری و صید صیادی، پره‌ها، حوزه تالاب، حوزه کیلکا و چه در حوزه‌ی دریایی در استان گیلان بر اساس آمار ۱۴۰۰ کمتر از ۶۰ هزار تن تولیدات داشته‌ایم. طی برنامه‌ریزی انجام شده در ۶ ماهه دوم امسال عملا تا کنون رشد تقریبا ۸ درصدی را تجربه کرده‌ایم. این رشد نوید این را می دهد که بتوانیم برنامه تحولی که ابلاغ شده است و برنامه هفتم را با یک دیدگاه مثبت حرکت بدهیم منتها در حوزه گرمابی نزدیک به ۱۱ هزار هکتار اراضی داریم که بیشترین تولید آبزی پروری را در انجام می‌دهند که نیازمند افزایش تولید در واحد سطح هستیم. به واقع مقدار تولید ما در واحد سطح بسیار کم است.
وی افزود: نگاه شیلات در حوزه ماهیان سردآبی و ماهیان خاویاری توسعه متراکم است. توسعه متراکم به زمین کمتر و تکنیک نیاز دارد. بازارپسندی و حوزه صادرات در ماهیان خاویاری و سردآبی به گونه ای است که تولید کننده در آن منافع اقتصادی دارد.

مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه رکن اصلی تولید، بازار و فروش آن است افزود:
ما نگاه جدیدی به حوزه بازار و فروش داریم. بحث کاهش هزینه هاست. تولیدکننده و آبزی پرور باید به سمت کاهش هزینه برود. اگر نتوانیم هزینه های تولید را پایین بیاوریم نمی توانیم در حوزه‌ی بازار رقابت داشته باشیم.
وی افزود: بحث کیفی‌سازی و همچنین استفاده از سیستم‌های دانش‌بنیان نیز مطرح است. موضوع دیگر بحث تغذیه‌ مناسب با مکمل ها است. استفاده از مواد معدنی، همچنین روش‌ها و تکنیک‌های مدیریت پیشران از موضوعات مهم در این حوزه می باشد.
اینها نکاتی هستند که در توسعه آبزی پروری نیاز است. اگر می خواهید آبزی پروری را به اقتصاد گره بزنید زمانی است که بتوانید جنسی را تولید کنید که قابل رقابت در بازار جهانی باشید.

وی با اشاره به راهکارهای در نظر گرفته شده تصریح کرد: اول بحث کاهش تولید، دوم استفاده از مواد کیفی‌ساز و سوم استفاده از مکمل ها و موادی که امروزه با تکنیک های دانش بنیان برای افزایش تولید در واحد سطح بکار می رود مطرح است.
گزینه های دیگر استفاده از تجهیزات مدرن، استفاده از روش های  استاندارد و مداربسته می باشد.

مدیر کل شیلات گیلان ادامه داد: وقتی به اقتصاد آبزیان نگاه می کنید بحث حمل و نقل، بهداشت، مدیریت مزرعه، مباحث مالی و حسابداری را در خود دارد. از طرفی خود کیفیت غذا نیز بسیار مهم است.
اگر غذای با کیفیت به ماهی ندهید در ماهی پروری آسیب خواهید دید. در حال حاضر ضریب تبدیل غذای بالایی داریم بنابراین افزایش هزینه داریم.
خلیلی با اشاره به افزایش صادرات به روسیه تاکید کرد:
سیاست‌های ورود کالا به روسیه، سیاست‌های سختگیرانه ای است که باعث می‌شود ما محصولات باکیفیت داشته باشیم و این خود یک فرصت است برای اینکه ما بتوانیم کاهش هزینه داشته باشیم و در عین حال محصول با کیفیتی را ارائه کنیم. در زمینه ماهیان مانند میگو و غذای آبزیان در حال صادرات هستیم و صادرات امسال بیشتر از سال گذشته بوده است. در حال حاضر تولید بالایی در استان نداریم و باید دو برابر حال حاضر در سطح استان تولید داشته باشیم.

مدیر کل شیلات شیلات گیلان با اشاره به اینکه بسته بندی و فرآوری  از ارکان صادرات است یاداور شد: در حال حاضر دوالی سه واحد خوب در گیلان مشغول فعالیت هستند که خطوط تولید خود را به سمت بازارپسندی ایرانی ببرند و هم در زمینه بسته بندی محصولات صادراتی فعالیت میکنند.