زبان مادری یک‌سوم از اوکراینی‌ها از جمله ولودیمیر زلنسکی روسی است. رئیس‌جمهور اوکراین اما با امضای دو قانون جدید گام‌هایی جدی برای حفظ فرهنگ و هویت اوکراینی و زدودن "استعمار روسیه" برداشته است.

سایه گیلان: ولودیمیر زلنسکی در تازه‌ترین اقدام خود با هدف زنده‌نگه‌داشتن هویت اوکراین دو قانون را به امضا رساند. طبق این قوانین استفاده از اسامی روسی برای اماکن عمومی در اوکراین ممنوع است و از این پس دانش زبان و تاریخ اوکراین به عنوان پیش‌شرطی برای اخذ تابعیت اوکراینی به شمار می‌رود.

به گزارش روزنامه “نیویورک تایمز” شمار زیادی از خیابان‌های اوکراین که تا کنون اسامی روسی داشتند، مجددا نامگذاری شده‌اند و مجسمه‌های شخصیت‌های تاریخی و سرشناس روس نظیر کاترین کبیر در چارچوب پروژه‌ای که مقامات اوکراینی آن را “استعمارزدایی” یا “روسیه‌زدایی” نامیده‌اند، سرنگون شده‌اند.

حذف نام‌های قدیمی روسی از خیابان‌ها و معابر در اوکراین از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به راه افتاد اما این روند پس از حمله نظامی روسیه به این کشور در فوریه سال ۲۰۲۲ سرعت بیشتری به خود گرفت.

طبق بیانیه‌ای که پارلمان اوکراین در تلگرام منتشر کرده، قانون نام‌گذاری مجدد اماکن عمومی تا سه ماه دیگر رسما اجرایی خواهد شد و پس از آن مقامات محلی شش ماه فرصت دارند تا “فضاهای عمومی را از نمادهای جهان روسی پاک کنند.” بر همین اساس مقرر شده است تا یک شورای ملی فهرستی از اسامی روسی تهیه کرده و پس از آن شوراهای محلی در شهرها و روستاها با اتکا به این فهرست اقدام به تغییر نام‌ اماکن کنند.

زبان اوکراینی، نشانی از مقاومت

زبان مادری بسیاری از شهروندان اوکراینی از جمله زلنسکی روسی است. به گفته محققان تخمین زده می‌شود که از هر سه اوکراینی، یک نفر در خانه به زبان روسی صحبت می‌کند. اما بسیاری از اوکراینی‌ها پس از شروع جنگ به نشان مقاومت، استفاده از زبان روسی را کنار گذاشته و به اوکراینی روی‌ آورده‌اند.

 

ولادیمیر پوتین پیش از شروع جنگ اوکراین را به “ریشه‌کنی” زبان و فرهنگ روسی متهم کرده بود. او بارها در سخنان خود اوکراین را کشوری واقعی ندانسته و مدعی است که اوکراینی‌ها فاقد هویتی مستقل بوده و در اصل روس هستند. بنا بر گزارش‌ها مسکو تلاش می‌کند تا در مناطق اشغال‌شده اوکراین بیش از پیش هویت اوکراینی را سرکوب کرده و نفوذ روسیه را از طریق “روسی‌سازی” افزایش دهد.

شهروندان اوکراینی ساکن در مناطق تحت تصرف روسیه مجبور به پس دادن پاسپورت‌های اوکراینی و اخذ پاسپورت‌های روسی شده‌اند. در مدارس نیز تلاش‌هایی برای تحمیل برنامه‌ها و کتب درسی روسی انجام شده است. همچنین قرار بود در خرسون نیز روبل، واحد پولی روسیه، جایگزین پول اوکراین شود. نیروهای روسی ماه نوامبر گذشته از شهر خرسون عقب‌نشینی کردند اما با استقرار در آن سوی رودخانه شهر “دنیپرو” به بمباران بی‌امان خرسون ادامه داده‌اند. که با آن محصولات این دسته از هنرمندان مشخص می‌شود را در تصویر نشان می‌دهد.