شاید اسم اعتیاد به غذا را شنیده باشید ولی آن را خیلی جدی نگرفته باشید.

شاید فکر کنید هر گاه که اراده کنید می توانید غذا خوردن را رها کنید و به وزن ایده آل خود برسید اما باید بدانید که اگر به غذا اعتیاد داشته باشید، رژیم گرفتن و نگه داشتن آن کار آسانی نیست!

پرخوری اجباری نوعی اعتیاد رفتاری است به این معنی که فرد ممکن است با رفتاری مانند خوردن غذا که باعث لذت شدید می شود، مشغول شود درست همانند اعتیاد به اینترنت، در این افراد سیگنال های لذت از خوردن غذاهای پرکالری ممکن است بر سایر سیگنال های مغزی مانند سیگنال سیری غلبه کند، در نتیجه، آنها حتی در مواقع سیری نیز به خوردن ادامه می دهند.

اما محققان معتقدند که تنها حدود شش هفته خوردن غذای سالم و به اندازه می تواند وابستگی افراد به غذاهای ناسالم، به ویژه نمک را از بین ببرد. اما نکته بسیار مهم در طی روند درمان اعتیاد به غذا این است که هیچوقت نباید غذاهایی که دوست دارید را به صورت کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید و هم چنین آنقدر کم غذا نخورید که گرسنه بمانید.

تمایل به خوردن

ممکن است هر از چند گاهی تمایل به زیاد خوردن داشته باشیم که البته این موضوع می‌تواند طبیعی هم باشد. اما باید بدانیم که غذاخوردن به شکلی با ما یک رابطه احساسی ایجاد می کند. در حقیقت ما از لحظه تولد با غذا پرورش می یابیم به شکلی غذا یک نوع جایزه است و می توانیم بگوییم که با آن رابطه عاطفی نیز داریم، پس غذا خوردن یک موضوع مهم در زندگی ما می باشد.

افراد که به پراشتهایی مبتلا می‌شوند، اکثر اوقات از وزن بالای خود معذب بوده و از فرم بدنی‌شان احساس شرم می‌کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که پرخوری گاه‌به‌گاه به معنای ابتلای به اختلال پرخوری نیست. درصورتی‌که علائم زیر در فرد مشاهده شود، احتمال ابتلا به اختلال پراشتهایی وجود دارد:

غذا خوردن افراطی و بیشتر از حد معمول

فرد تا زمانی که احساس ندامت کند به غذا خوردن ادامه می‌دهد اما پس‌ازاین پرخوری بیش‌ازحد بازهم گرسنه است

تنهایی غذا خوردن؛ زیرا فرد از پرخوری در انظار عمومی احساس شرم دارد

عدم اعتمادبه‌نفس و نارضایتی از فرم بدنی

امتناع از شرکت در جمع‌های دوستانه و فعالیت‌های اجتماعی

افراد مبتلا به بولیمیا بلافاصله بعد از غذا خوردن افراطی استفراغ می‌کنند یا با ورزش شدید این میزان کالری دریافتی را از بین می‌برند. اما افرادی که اختلال پرخوری دارند؛ کالری دریافتی را از نمی‌سوزانند. بنابراین این افراد از اضافه‌وزن شدید رنج می‌برند.

ترس از گرسنه ماندن ریشه در غریزه ما دارد. زیرا اجداد ما همیشه در معرض قحطی و گرسنگی بوده‌اند. بااینکه امروزه شرایط بسیار تغییر کرده و دیگر قحطی وجود ندارد اما مغز ما همواره از بروز این مشکل در هراس است. به همین سبب، حتی ترس از گرسنه ماندن نیز ولع غذا خوردن را در ما بیشتر می‌کند. بنابراین برای کاهش وزن اولین قدم کنترل و مدیریت صدای بدن است. در ادامه به معرفی چند راهکار ساده اما بسیار پرکاربرد برای غلبه بر پراشتهایی اشاره می‌کنیم.

در اولین قدم معمولاً از روش رفتاردرمانی شناختی استفاده می‌شود. یعنی فرد مبتلا به این بیماری، با گفتگو درمانی و صحبت کردن صریح و بی‌پرده در مورد مشکل خود، در مورد افکار، احساسات و پرخوری خود به درک بیشتری می‌رسد. سپس درمانگر ممکن است در مورد الگوی فکری و رفتار غذا خوردن به شما آموزش دهد. در ضمن این روش، به شما ابزارهایی برای مقابله با اضطراب ناشی از مشکلات جسمی و اضافه‌وزنتان ارائه می‌دهد.

گاهی اوقات نیز داروهای ضدافسردگی یا ضد اضطراب برای مقابله با پرخوری تجویز می‌شود. درمان اثربخش و موفق پرخوری در اکثر موارد ترکیبی از رویکردهای درمانی گوناگون خواهد بود.

اما از نظر  آیورودا به دلیل عوامل احساسی و استرس وارد شده به فرد ، دوشای واتا موجب تحریک آتش هاضمه شده و معده را فعال می کند و گرسنگی در فرد ظاهر و احساس می شود.

در دانش آیورودا برخی راهکارهای غیردارویی پیشنهاد شده که می توانند به مرور زمان به کنترل احساس گرسنگی در فرد بیانجامند:

احساستان را بنویسید و آن را توصیف کنید. این روش موجب تخلیه انرژی بلوکه شده در ناحیه ی شکمی شده و آتش گوارشی را کاهش می دهد.‌

مراقبه و تمرین تنفسی انجام دهید. در مواقعی که احساس گرسنگی به سراغ تان می آید در حالت مراقبه بنشینید و چشمهایتان را ببندید و به ریتم تنفسی خود توجه کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این تمرین را انجام دهید و پس از آن ۱۲ نفس عمیق بکشید و سپس یک فنجان آب گرم بنوشید.

روزانه یوگا تمرین کنید. آساناهای سلام بر ماه ، آسانای شتر و مارکبرا و آساناهایی که به ستون فقرات تان پیچ و تاب می دهند را بیشتر تمرین کنید

روزانه پیاده روی کنید. ۲۰ دقیقه پیاده روی آرام در فضای آزاد ، تمایل به خوردن را در شما کنترل می کند.

و در پایان

باید توجه داشته باشیم ذهن وآگاهی ما بر بدن در روند اعتیاد به پر خوری و چاقی نقش مهمی را ایفا میکند.

گاهی یک فرد با خوردن یک لیوان آب حس چاقی به او میدهد و یک فرد حس لاغری در حالیکه آب همان آب هست و این ذهن ما و باور آن است.

بدن انسان ۸۰ درصد از آب است و اگر این ۸۰ درصد تامین شود تاثیرات مثبت زیادی در کل سیستم بدن و حتی ذهن بر جا میگذارد

در دوره تکنسین ان ال پی تکنیک های وجود دارد که ذهن را به سمت باور متعادل چاقی و لاغری و یا به عبارتی اعتیاد به پر خوری در فرد را کنترل میکند.

به عبارتی چاقی به معضل بزرگ جوامع مدرن تبدیل‌شده است. دراین‌بین چاق شدن به دلیل پرخوری یک بیماری به‌حساب می‌آید که احتیاج به درمان دارد. کاهش اعتمادبه‌نفس و احساس شرم ناشی از این اختلال زندگی روزمره مبتلایان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است با کمک گرفتن از متخصصین و آغاز یک سبک زندگی سالم و جدید علائم این اختلال در اسرع وقت از بین برود.

 

  • نویسنده : فاطیما تقی‌دوست