نویسنده: زهرا صداقت کلاچاهی

بخش اول؛

اعتیاد کودکان یکی‌از خطرناک‌ترین معضلات اجتماعی است؛ پدیده‌ای که چند سالی است در کشور ما نیز توسط رسانه‌ها و فعالان اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.  سن شروع اعتیاد در کشور نسبت به گذشته پایین ترآمده و تقریبا به اوایل دوره دبستان یعنی حدود ۱۰الی ۱۲ سالگی رسیده است.  حتی در برخی موارد درسنین پایین تر موارد اعتیاد مشاهده می شود. اعتیاد به هروئین و شیشه بیشتر مواد مصرفی کودکان معتاد است که جامعه را نگران کرده است.

دکتر کاوه پارسی روانکاو و مدیر داخلی موسسه تبسم زندگی دوباره مروارید طی گفتگویی درباره کم شدن سن اعتیاد در ایران گفت: هرچه سن اعتیاد پایین تر باشد، لذت و تنوع خواهی نیز بیشتر است و کودکان معتاد متاسفانه به دنبال جلب توجه و کسب لذتهایی هستند که این مواد به آنها می‌دهد.

وی افزود: آنچه قابل تامل است و بسیار نگران کننده اینست که در حال حاضر این مواد بسیار آسانتر از گذشته دراختیار کودکان قرار می گیرد زیرا در گذشته  دسترسی و تنوع مواد کمتر بود و مواد مخدر بیشتر شامل تریاک و هروئین بودند. اما امروز متاسفانه تنوع مواد مخدر بسیار زیاد شده است و در بسته بندی هایی توزیع می شود که بچه ها به آن جذب می شوند  و این دسته از مخدرها از موادی تهیه می شوند که قابل توصیف نیست به طور مثال شیشه را با مایع های اسیدی مثل تمیز کننده من، بنزین، آنتی هیستامین  دکونژستانت و تعدادی از قرصهای دیگر درتهیه کنند که نام یکی آنها پزودوافدرین هست و باعث تخریب وحشتناک مغز مصرف کنندگان می شود.

دکتر کاوه پارسی اذعان داشت: یکی دیگر ازمشکلاتی که وجود دارد نا آگاهی مردم نسبت به عوارض مصرف مواد است و تصور می کندد بعضی از مخدرهای گیاهی همچون تریاک، گل یا یا مجیک ماشروم (که نوعی قارچ هست) مضر نیستند که کاملا تصور غلطی است و این مخدرها بسیار آسیب رسان هستند.

این روانکاور تاکید کرد: بچه های ما باید آگاه باشند که مواد مخدر ناخالصی که در بازار موجود هستند و به راحتی در دسترس قرار دارند، باعث تخریب شدید مغزی و بیماری ای به نام اسکیزوفرنیا یا همان جنون می شود که در صورت ابتلا به آن تقریبا راه درمانی برایش وجود ندارد و راه برگشتی نیست، حدود یک درصد از این بیماران با مصرف ماری جوانا مبتلا شده اند .

دکتر کاوه پارسی تصریح کرد: مواد مخدری که امروزه با آنها مواجهیم توانایی برخی عملکرد ها را ازمصرف کنندگانش می گیرد که اولین آن عملکرد اجتماعی است. مصرف کنندگان به شدت منزوی می‌شوند و توانایی تصمیم گیری از آنها گرفته می شود. با از بین رفتن عملکرد های اجتماعی، فرد بیرون نمیرود، دوستی ندارد، جواب تمام سوال ها برایش مواد مخدر است، او می گوید ناراحت هستم مواد مصرف کنم خوشحالم مواد مصرف کنم حتی در مشکلات جنسی هم از مواد مخدر برای بهتر شدن رابطه استفاده می کند تقریبا برای تمام سوالها با مواد مخدر جواب می دهند و راه حل دیگری هم نمی بینند زیرا  ساده ترین و دم دست ترین راه حل را انتخاب می کنند که  باعث می شود واقعیات را نبینند و درعمق مواد مخدر بیشتر غرق می ‌شوند .

وی افزود: انسان درحالت نرمال، بالاترین لذتی که کسب می کند نمره یک است با مشروب نمره صد. هرکدام از مواد مخدر لذت خاص خود را دارند که بالاترین آن کوکائین است که عدد نسبی لذت آن حدود ۱۰ میلیون است البته این عدد دقیق نیست و مسلما اگر بخواهیم این لذت را از انسانی که آن را تجربه کرده و در اختیار دارد، بگیریم، مقاومت خواهد کرد.

دکتر کاوه پارسی ادامه داد: مصرف کنندگان این مواد می گویند چرا نباید لذتی که قرار نیست در دنیای واقعی تجربه کنم با مصرف مواد کسب کنم. البته این حالت در اوایل مصرف مواد است و به تدریج تبدیل به اجبار می‌شود، البته نه اینکه لذت نداشته باشند اما دیگر مثل سابق نیست.

 

ادامه دارد………….