یادداشت: محدثه کریمی ( کارشناس علوم ورزشی)

یکی از مهمترین روش‌های درمان افسردگی ورزش کردن در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال است.

بزرگترین چالش عصر کنونی بیماری افسردگی و پیری روح و کالبد قشر جوان و آینده‌ساز است، چالشی که اگر متولیان حوزه جوانان و سلامت جامعه چاره‌ای برای آن ناندیشند تبدیل به ابرچالش اجتماعی خواهد شد.

افسردگی، که به عنوان یک بیماری و اختلال روانی اساسی در جهان شناخته می‌شود، بر احساس فرد، طرز فکر او و نحوه عملکرد فرد تأثیر منفی می‌گذارد.

از علائم افسردگی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد که می‌توان به علائمی نظیر احساس غم و اندوه، از دست دادن علایق در فعالیت‌های مختلفی که قبلا از آن لذت می‌بردید، تغییر اشتها، کاهش یا افزایش وزن، مشکلات کم‌خوابی یا خوابیدن زیاد، از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی، افزایش کارهای بی‌هدف یا فعالیت‌های بدنی زیاد مانند قدم زدن، کند شدن حرکات و گفتار، احساس گناه، احساس بی‌ارزشی، عدم توانایی در فکر کردن و تمرکز کردن، افکار خودکشی و دیگر حالات این چنینی اشاره کرد.

به اذعان مراکز معتبر علمی بین‌المللی از هر ۱۵ نفر یک نفر در معرض افسردگی شدید و از هر شش نفر یک نفر در معرض افسردگی خفیف هستند.

ورزش یکی از مهمترین تجویزات به بیماران افسردگی است و مهمتر اینکه ورزش کردن و نشاط حاصل از آن یکی از مهمترین شیوه‌های پیشگیری از بیماری افسردگی به ویژه در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال است.

محققان دانشگاه‌های معتبر علوم ورزشی در تحقیقات گسترده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که افسردگی در بین افرادی که ورزش می‌کنند تا ۷۳درصد کمتر لز افرادی است که تمایلی به ورزش ندارند.

افسردگی یکی از قابل درمان‌ترین بیماری‌های روانی است و داروهای زیادی برای درمان افسردگی تجویز می‌شود. از سوی دیگر مشاوره‌ی روان درمانی یا درمان رفتار شناختی اغلب برای کمک به افراد در مقابله با افسردگی استفاده می‌شود و این روش در کنار داروهای ضد افسردگی برای افسردگی متوسط ​​تا شدید یک راهکار موثر است ولی تاثیر ورزش بر بیماری افسردگی در کنار مکمل‌های مشاوره‌ای نتایجی اعجاب انگیز را ثبت کرده است.

دکتر میشائیل کریگ میلر، استادیار روان‌پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: “ورزش و تحرک بدنی برای بعضی از افراد مانند داروهای ضدافسردگی عمل می‌کند، اگرچه ورزش به‌تنهایی کافی نیست.