امروزه اینترنت تغییرات اساسی و مهمی در زندگی و روابط بین انسان‌ها ایجاد کرده است که یکی از مهم‌ترین این روابط، روابط تجاری می‌باشد.

امروزه اینترنت تغییرات اساسی و مهمی در زندگی و روابط بین انسان‌ها ایجاد کرده است که یکی از مهم‌ترین این روابط، روابط تجاری می‌باشد. تکنولوژی، مرزهای جغرافیایی را حذف کرده است، به طوری که افراد می‌توانند با استفاده از یک خط تلفن و کامپیوتر، از هرجای دنیا، کالا، محصولات یا خدماتشان را خریداری کرده و یا به دیگران بفروشند. این همان تجارت الکترونیکی است. تجارت الکترونیکی، تجارت بدون کاغذ است و تبادل اطلاعات، خرید و فروش و حمل و نقل کالاها با زحمت کمتری انجام می‌گیرد. در تجارت سنتی، خریدار و فروشنده به صورت فیزیکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما در تجارت الکترونیکی، دو طرف معامله از طریق رسانه‌های دیجیتالی با هم ارتباط دارند. این دنیای مجازی باعث می‌شود که طرفین معامله، توانایی رد و بدل اطلاعات را داشته باشند و یکدیگر را ارزیابی کنند. تجارت الکترونیکی دارای مزایای بسیاری است. از جمله: دسترسی بیشتر و آسان‌تر به اطلاعات، رفع محدودیت‌های ورود به بازار، دسترسی شبانه روزی به خدمات و تولیدات، صرفه‌جویی در هزینه‌های مبادلاتی، سرمایه‌گذاری آنلاین، عدم حضور واسطه، افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد، افزایش فروش و … .

در تجارت الکترونیکی، کالا ممکن است فیزیکی یا دیجیتالی باشد. کالای فیزیکی مانند خرید لباس و کالای دیجیتالی مانند خرید یک کتاب به صورت فایل pdf که از طریق رسانه‌های اینترنتی باید مطالعه شود. فرآیند نیز می‌تواند فیزیکی یا دیجیتالی باشد. کالا از طریق پست تحویل داده شود یا به صورت یک فایل دانلود شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

بسیاری از مردم، تجارت الکترونیکی را منحصر به خرید و فروش از طریق اینترنت می‌دانند. در حالیکه خرید و فروش فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیکی را تشکیل می‌دهد و این مفهوم، بخش وسیعی از جنبه‌های مختلف تجاری و اقتصادی را در بر گرفته است. به سادگی، هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین مؤسسات و افراد مختلف را در حیطه‌ی تجارت الکترونیکی در نظر می‌گیریم.

از کاربردهای تجارت الکترونیکی می‌توان بازاریابی مستقیم، جستجوی مشاغل، عملیات بانکی آنلاین، دولت الکترونیکی، تجارت مشارکتی، خدمات مسافرتی، تجارت سیار و نشر آنلاین را نام برد.

 

  • نویسنده : مهندس مائده بابائی