سایه گیلان: موسیقی به‌عنوان یك بخش مهم از زندگی كمك می‌كند تا مهارت‌های خلاقانه و گروهی در کودکان پرورش یابد و در آینده‌ای نزدیك، او به فردی كامل از نظر اعتماد به نفس، اراده، اجتماعی بودن و… تبدیل شود. موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک را به صورت همزمان به تکاپو می‌اندازد که آن […]

سایه گیلان: موسیقی به‌عنوان یك بخش مهم از زندگی كمك می‌كند تا مهارت‌های خلاقانه و گروهی در کودکان پرورش یابد و در آینده‌ای نزدیك، او به فردی كامل از نظر اعتماد به نفس، اراده، اجتماعی بودن و… تبدیل شود.
موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک را به صورت همزمان به تکاپو می‌اندازد که آن عقل، احساس و جسم اوست. تحقیقات نشان می‌دهد گوش دادن منفعلانه به موسیقی، کودکان را باهوش‌تر می‌کند یعنی اگر از سنین کودکی فرزندتان را در معرض موسیقی بگذارید به روند رشد ذهنی او کمک زیادی کرده اید.
مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد کودکانی که قبل از سن ۷ سالگی به تمرین موسیقی می‌پردازند، دارای هوش بهتری هستند که این روند تسریع هوش آن‌ها با بزرگ‌تر شدنشان همچنان ادامه خواهدداشت. اما نکته جالب‌تر اینجاست که وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد درگیر چالشی می‌شود که مدام در زندگیش ادامه خواهد داشت.
مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد و این استمرار همراه کودک خواهد بود و به او قدرت رویارویی با چالش‌های زندگی را می‌دهد.
یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که استفاده از موسیقی برای کودکان به همراه می‌آورد تقویت اعتماد به نفس در آنهاست. وقتی کودک قادر به نواختن یک ساز باشد و بتواند در خلال نواختن، شعر کوتاهی را نیز بخواند احساس غرور خاصی کرده درنتیجه به خود و توانایی هایش ایمان پیدا خواهدکرد. حال اینکه چه سازی را برای کودکان انتخاب به علایق و یا امکانات بستگی دارد یکی از این سازها دف است.

دف یکی معروف ترین و قدیمی ترین سازهای کوبه ای ایرانی است.  این ساز که با انگشتان دست نواخته می شود ، در گذشته بیشتر برای نواختن در خانقاه ها و موسیقی عرفانی مورد استفاده میگرفت ولی امروزه در اکثر سبک های موسیقی ایرانی شامل موسیقی دستگاهی و مقامی و فولکلوریک و تلفیقی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیرباز این ساز مورد توجه علاقه مندان به موسیقی و ساز در کشور ما بوده است و همواره هنرآموزان در سنین گوناگون برای به یادگیری می پردازند.

برای آشنایی بیشتر شما با تاثیر ملموس موسیقی بر  کودکان با سوگند صحفی هنرمند دف نواز  ۱۱ساله خمامی گفتگو داشتیم. وی بیش از دو سال  است که  دف می نوازد و در نزد استاد فرحناز علی پور تعلیم دیده است.

سوگند صحفی می گوید: به همراه خانواده به یک جشن رفته بودیم و چند خانم در آنجا دف نواختند، همانجا به این ساز و نواختنش علاقه مند شدم و با همراهی و کمک و راهنمایی مادرم و خانواده برای آموزش این ساز اقدام کردم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تا حدود بسیار زیادی به این ساز مسلط هستم و چند کنسرت داخل استان و یک کنسرت در تهران همراه گروه اجرا داشته ایم.

سوگند صحفی از علاقه اش به سازهای کالیمبا و تنبک سخن می گوید و یادآور می شود: هنوز اول راه هستم و هر چقدر در زمینه ساز دف و … آموزش ببینم کم است.

ما نیز برای این هنرآموز با استعداد بهترین آرزوها را داریم.شوق و هیجان کودکانی از این دست که با پشتکار به این هنر یا هر هنر دیگری می پردازند همواره قابل تحسین است. خانواده ها با تشویق کودکانشان به عرصه های گوناگون هنری و یا ورزشی می توانند شخصیت و آینده روشن تری برای آنها رقم بزنند.