سایه گیلان: امروز از عصر فضا و ماهواره عبور کرده ایم و وارد عصر هوش مصنوعی شده ایم.بستر فضای الکترونیک و اطلاعات تبدیل به یک ضرورت در اداره کشور ؛ ارائه خدمات بموقع و سریع با بالاترین کیفیت و در تمام شئون و ارکان زندگی افراد جامعه شده است. تعدادی از همسایگان ما با سرعت […]

سایه گیلان: امروز از عصر فضا و ماهواره عبور کرده ایم و وارد عصر هوش مصنوعی شده ایم.بستر فضای الکترونیک و اطلاعات تبدیل به یک ضرورت در اداره کشور ؛ ارائه خدمات بموقع و سریع با بالاترین کیفیت و در تمام شئون و ارکان زندگی افراد جامعه شده است.

تعدادی از همسایگان ما با سرعت هر چه تمام بسوی دولت الکترونیک و حتی سرمایه گذاریهای کلان در موضوع هوش مصنوعی و بهره مندی از مزایای آن در تمام زوایای اداره جامعه و حتی در عرصه بین الملل در حال حرکت هستند.

در ایران نیز با افزایش سریع سرعت تکنولوژی بویژه برنامه های الکترونیک شاهد حرکت بسوی خدمات در درگاهها و در بستر فضای وب هستیم.

مثلا درگاه واحد صدور مجوز مشاغل و یا مثالی دیگر برنامه تاکسی های اینترنتی(مانند اسنپ) و فروشگاههای دیجیتالی‌ و در آینده خیلی نزدیک گوشی های تلفن همراه جایگزین مراجعه به ادارات و مکاتبات و مراجعات حضوری شده است .

دیگر به ضرورت حتی شهرها و روستاهای ما بسوی هوشمند شدن پیش می روند. همچنین در برنامه هفتم توسعه کشور بر هوشمند سازی ‌تاکید شده است.

دیگر مثلا برای صدور یک شناسنامه کودک و یا اخذ پروانه ساخت و ….نیاز به مراجعه حضوری و وقت زیاد نخواهد بود .

قطع یقین آگاهی مدیران در این حوزه تاثیر مستقیم در تصمیم گیریها و اقدامات انها برای جامعه خواهد داشت و مجلس نیز بعنوان جایگاه قانون گذاری و نظارت نقش بسیار مهمی در این همگام سازی داشته و اعضای قانونگذار مملکت پیشگامان و تسهیل گران این شرایط اقتضایی هستند.

با این تفاسیر یکی از شاخص های ارزیابی در انتخابات پیش روی مجلس ان خواهد بود که آیا نماینده منتخب مردم در انتخابات پیش رو اطلاع و علمی در تحقق دولت الکترونیک و همگامی در بستر سازی در حوزه ملی و منطقه ای و محلی خواهد داشت!؟ و تا چه اندازه در برنامه های آتی خود نسبت به تحقق این شاخص فراگیر و مورد نیاز جامعه توجه عملی خواهد داشت ؟

آیا وی قادر خواهد بود دیدگاههای سنتی خود را همگام با توسعه دولت الکترونیک بروز رسانی نماید !!؟

بی گمان بیش از نیمی از رای دهندگان نمایندگان از دهه های ۶۰و۷۰و۸۰خواهند بود و تصور بر ان است کسی که توانایی همراهی با این تغییرات و نیازهای جامعه را ندارد با ورود به عرصه نمایندگی هم به خود و هم جامعه اگر آسیب وارد نکند سودی هم نخواهد رساند!!؟

و لذا بنظر شاخص های انتخاب نمایند گان دچار تحول اساسی می شود و علم و اگاهی و بروز بودن آنها تبدیل به یک ضرورت غیرقابل انکار برای کسب ارای موکلین بویژه نسل جوان خواهد بود .