اولین هم اندیشی گردشگری سلامت در روستای مریان تالش با حضور نخبگان، فرهیختگان، هنرمندان تالش و گیلان، اهالی روستای مریان و آق اولر تالش، دکتر محمد یاری نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی، مهندس جبارکوچکی نژادنماینده مردم رشت، دکتر هادی میرزایی مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور و مدیران گردشگری استان گیلان، دکتر محمدتقی رهنمایی استاد جغرافیای دانشگاه تهران از پیشگامان و نخستین مدرسان گردشگری ایران و انجمن جغرافیای دانشگاه ماربورگ آلمان، دکتر علی عبدلی وجمعی از اساتید دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد، پزشکان، دندانپزشکان و گروه‌های پیراپزشکی عضو سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی و جمعی از علاقمندان و فعالان گردشگری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سایه گیلان، روستای مریان تالش یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی با پیشینه تاریخی تالش است که در منطقه کوهستانی با طبیعتی دل انگیز واقع شده و تاکنون برای توسعه و رونق اقتصادی این منطقه اقدامات شایسته‌ای انجام نشده است.

دکتر دانش تیموری متخصص پروتز و فلوشیپ ایمپلنت به همراه همسرشان دکتر سارا ضیایی متخصص ارتودنسی به عنوان سرمایه گزار و فعال گردشگری و دوستدار طبیعت در این مراسم به اطلاع رساندند که کاخ سردار امجد که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد به عنوان یکی از بناهای تاریخی تالش توسط دکتر دانش تیموری مورد تملک قرار گرفته و در طی چند فاز با کمک متخصصین آثار باستانی، احیا و بازسازی خواهد شد که بتوان به عنوان دهکده سلامت میزبان اقشار مردم از آن استفاده کرد و از این بلا تکلیفی خارج شود.

دکتر دانش تیموری در این مراسم طی سخنانی با بیان این مطلب که بنده بومی این منطقه هستم تصریح کرد: پیشرفت و توسعه منطقه گردشگری مریان جز خواسته های قلبی و آرزوهای من و علاقمندان طبیعت است. همواره نگاه و تمرکزم به موضوعات علمی، آکادمیک و تحقیقاتی بوده، لذا از مسئولان شهرستان تالش و استان گیلان و کشور انتظار دارم تا جهت احیای منطقه گردشگری تاریخی حمایت های لازم را داشته باشند تا به عنوان دهکده سلامت و موزه تاریخی بتواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

دکتر دانش تیموری در ادامه اذعان داشت: این منطقه گردشگری متعلق به همه مردم تالش و ایران است و باید بتوانیم با رعایت استانداردهای بین المللی و ضوابط وزارتی منطقه گردشگری مریان را به همه جهانیان معرفی کنیم.

دکتر تیموری گفت: هدف اصلی ما اینست که بتوانیم میراث و فرهنگ گذشتگان را حفظ و  احیا و کنیم و این مهم  با تلاش و همت همه نخبگان ،هنرمندان و مسئولان و رسانه ها امکانپذیر خواهد بود.

دکتر تیموری با بیان این مطلب که به زودی با ایجاد کارگروه های تخصصی در مرکز استان، بررسی و رفع مشکلات بازسازی کاخ ییلاقی سردار امجد را آغاز خواهیم نمود، اظهار داشت: فعالیت در حوزه دهکده سلامت و حفظ آثار باستانی نیازمند حمایت اقشار مختلف جامعه و متخصصان امر است تا توسعه و رشد این منطقه با حفظ هویت تاریخی و باستانی آن همگام  باشد.

دکتر سارا ضیایی نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان این که فعالیت چند ساله ام در گیلان افتخار می کنم اذعان داشت: بنده خود را عروس تالش می دانم و با توجه به ارادت و عشقی که به مردم تالش دارم، تمام توان خود را به کار خواهم گرفت تاهمچون پروژه های موفق قبلی با توکل بر خدای متعال و حمایت مردم عزیز تالش توفیق این را داشته باشیم که  مریان را به عنوان یک مرکز گردشگری در حوزه سلامت و تاریخی به جهان معرفی کنیم و علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم این منطقه ،گردشگران و توریست هدفمند بسیاری را به این منطقه بکشانیم.

دکتر ضیائی افزود: اگر امروز بتوانیم با توجه به تمدن و تاریخ چند هزار ساله تالش، برای رشد اقتصادی و فرهنگی آن گام برداریم، این منطقه به توسعه پایدار دست خواهد یافت.

دکترضیایی در ادامه سخنانش تصریح کرد: دهکده سلامت تالش از مجهزترین امکانات برخوردار خواهد بود و با احیای بنای تاریخی سردارامجد با همراهی نهادهای دولتی نیز می توانیم سبب رشد اقتصادی و گردشگری و افزایش آگاهی مردم شده و به نوعی دین خود را به مردم تالش،گیلان و ایران ادا کرده و جبران محبتهای مردم را بکنیم.

دکتر محمد یاری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی نیز  طی سخنانی در این مراسم گفت: از دکتر تیموری و خانم دکتر سارا ضیایی به عنوان دندانپزشکان جوان و متخصص تشکر دارم که به عنوان یک سرمایه گذارعلمی وفعال طبیعت در مریان تالش برای احیای بنای تاریخی این منطقه حضور یافته اند.

دکتر محمد یاری ضمن تمجید از دو دندانپزشک حاذق افزود: امروز جای بسی خرسندی است که با بازسازی بناهای تاریخی به حفظ میراث و هویت تاریخی و گردشگری کمک می کنیم و  با حضور گردشگران، این منطقه از آسیب های ناشی از ساخت و ساز غیر اصولی در امان خواهیم بود.

وی طبیعت و فرهنگ مریان را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: بستر و ظرفیتی که در این منطقه وجود دارد سبب رشد و توسعه این منطقه خواهد شد و بنده نیز از همه توان خود برای کمک و حمایت استفاده خواهم کرد.

وی ضمن گله مندی از ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که شناختی از قدمت ۴ هزار ساله تالش ندارند گفت: اهمیت و قدمت تالش به حدی است که باید همه تلاش خود را برای تبیین و شناخت آن به همه ایرانیان و جهان به کار بگیریم.

دکتر محمدتقی رهنمایی نیز اذعان داشت: حدود ۱۰ هزار سال پیش، انسان هایی که به صورت پراکنده در کشور زندگی می کردند به این منطقه مهاجرت کرده و به دلیل دشت های سرسبز و بکر، انواع میوه های متنوع و حیوانات محلی و فراوانی غذا در این منطقه ساکن شدند.

دکتر رهنمایی ادامه داد: کاخ قشلاقی سردار امجد یا نصرت الله خان در مرکز شهر تالش به نوعی موزه تاریخی و فرهنگی تالش است و جز فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است. سردار امجد در اواسط دوره ناصرالدین شاه قاجار یا انقلاب مشروطه حاکم گرگان رود تالش بود و  در آن زمان از نفوذ و قدرت بسیاری برخوردار بود.

وی افزود: بنای تاریخی سردار امجد (کاخ ییلاقی) در روستای مریان و آق اولر امروزی نیز دارای درگاه های هلالی، زیبا و شگفت انگیز است که نظر هر رهگذر و گردشگری را به خود جلب می کند. البته دو عمارت قشلاقی و ییلاقی ظاهری چشم نواز نیز داشته اند که علاوه بر جذابیت های خاص بصری نمادی از  فرهنگ و تمدن تالش به شمار می روند.

دکتر رهنمایی اضافه کرد :کاخ ییلاقی سردار امجد در روستای مریان (آق اولر) یا همان خانه های سفید در سه قسمت خان‌نشین (محل حضور خان و نزدیکان وی)، قراول‌خانه (محل حضور نظامیان) و اصطبل احداث شده است. این کاخ ییلاقی تا پایان دوره پهلوی در اختیار هلاکو رامبد از نوادگان سردار امجد قرار داشت.

دکتر جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تالش دارای ییلاق های مختلف و طبیعت و تاریخی شگفت انگیز است و  امروز قطعاً در کنار شما عزیزان خواهیم بود و منابع و ظرفیت های موجود را برای رشد و توسعه این منطقه به کار خواهیم گرفت.

وی اقدام دکتر تیموری و ضیائی را بسیار ارزشمند دانست و یادآور شد: با توجه به مشکلات کشور در حوزه منابع ملی این اقدام از جمله اقدامات بسیار ارزشمندی است است و مشارکت بخش خصوصی را لازمه توسعه و رشد این منطقه دانست.

دکتر جبار کوچکی‌نژاد اضافه کرد: دکتردانش تیموری به همراه همسر دانشمند و علاقمند به گیلانشان، خدمات خوب و در سطح جهانی در مرکز استان ارائه می‌دهند و از ظرفیت بالایی برای انجام پروژه های ملی برخوردارند.

در قبل و پایان مراسم که با حضور بی‌نظیر و غافلگیر کننده علاقمندان، هنرمندان و اساتید برجسته استانی و کشوری همراه بود، میز گردهای مختلفی در جهت هم اندیشی موضوعات مورد اشاره برگزار شد.

قابل توجه است که بسیاری اعتقاد داشتند که این مراسم می‌تواند منشا تحولات خوبی در حوزه فرهنگ، هنر و طبیعت باشد.

 

  • نویسنده : ابراهم نیازمند گشتی